09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

احداث باغ علم در روز درختکاری در محوطه برج میلاد

به منظور پاسداشت مقام والای دانشمندان و بزرگان عرصه علم در آستانه روز درختکاری و به همت انجمن ترویج علم ایران، «باغ علم» در محوطه برج میلاد تهران احداث شد.

مراسم کاشت درخت و نصب پلاک به نام مشاهیر علم در محوطه برج میلاد تهران، عصر چهارشنبه 16 اسفند 1391 به دعوت انجمن ترویج علم ایران و با حضور جمعی از اساتید و چهره های علمی و فعالان حوزه ترویج علم برگزار شد.طی این مراسم «درخت دانش» توسط استاد” یوسف ثبوتی”، استاد برجسته و چهره ماندگار فیزیک و اخترفیزیک کشور و عضو فرهنگستان علوم و 40 درخت دیگر هر یک به نام یکی از چهره های علمی برجسته ایران و جهان پلاک گذاری و توسط حاضران کاشته شدند.

ابن سینا، ابوریحان بیرونی، عمر خیام، خوارزمی، ابونصر فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن زکریای رازی، ابن خلدون، شیخ بهایی، ابوالوفا بوزجانی، ارسطو، گالیله، نیوتن، انشتین و لویی پاستور از جمله دانشمندانی هستند که درختی به نام انها در باغ علم کاشته شده است.

استاد ثبوتی طی سخنانی در مراسم احداث باغ علم با مروری بر تاریخچه فعالیتهای پژوهشی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی به بیان برخی آفات و مشکلات حوزه پژوهش پرداخت و مقاله شماری به عنوان یکی از نامناسب ترین راه های ارزیابی علمی را از جمله مهمترین این آفات خواند. از قبل این آفت، مشکلات دیگری بروز کرده است از جمله پیدا شدن افراد و مجلاتی که به انحنای مختلف هر مقاله ای را چاپ می کنند. او ابراز امیدواری کرد که با توجه به رشد فزاینده جامعه علمی کشور این قبیل مشکلات طی سال‌های آینده به مرور کاهش یابد. صرف نظر از این مشکلات در حوزه مدیریت علم و پژوهش کشور و مدیران این بخش هم مشکلات و آفاتی وجود دارد. تعداد دانشجویان کشور حدود دو، سه میلیون نفر است که حدود 10 درصد جامعه جوان کشور را تشکیل می دهد و علاوه بر آن ترویج علم گروه های سنی پایین تر و بالاتر را نیز در بر می گیرد لذا دانشگاه ها نمی توانند پیشگام ترویج علم باشند. انجمن ترویج علم ایران و نهادهای ترویجی مثل خانه های علم اقدامات خوبی در زمینه ترویج علم انجام داده اند که با توجه به جمعیت 70 میلیونی کشور کافی نیست.

ایشان، همچنین ضعف تفکر تحلیلی را از مشکلات جامعه ایران عنوان کرد و گفت: ذهن اغلب افراد جامعه ما با تجزیه و تحلیل داده های قابل اندازه گیری آشنایی کمی دارد لذا تفکر تحلیلی برای ما آزاردهنده و خسته کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10