09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

بیانیه هیئت ‌مدیره انجمن ترویج علم ایران

نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم سال 97

برگزاری سالانۀ هفتۀ ترویج علم در ایران که اکنون به هفتمین دورۀ خود رسیده است امسال در حالی هم‌زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته می‌شود که به بهانه هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر و با استناد به ماده 27 این اعلامیه بیش از هر زمان دیگری به ماهیت علم به عنوان یکی از اصلی‌ترین حقوق بشر توجه شده است.

بدون تردید علم، ابزاری کارآمد برای سبک جدید زندگی است و سرعت رشد آن به اندازه‌ای چشمگیر است که افزایش توجه مردم به علم و روش‌های علمی، تلاش برای به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های علمی در کشورها، استفاده از علم برای سودرسانی به مردم، افزایش توجه به چالش‌های پیش‌روی انسان معاصر و ارائه راهکارهای علمی برای مقابله با این چالش‌ها در صدر اهداف قرار گرفته است.

ترویج علم فرایندی است که علم را عمیق‌تر، گسترده‌تر، بنیادی‌تر و ریشه‌ای‌تر می‌سازد. بر اساس اسناد کلان نظام علم و فناوري کشور نیز، يکی از موضوعات اساسی، تبديل علم به گفتمان اصلي جامعه است که به دنبال آن فضای مساعدی برای توليد علم و فناوری مهیا شود و با ایجاد الگويی مشخص در خصوص ترويج علم و فناوري، هرچه سريع‌تر فاصله ميان توليد علم و ترويج آن مرتفع شود و تعاملی درست میان نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی شکل گیرد.

بی‌شک عمومي‌سازی علم و مزايايی که از اين طريق نصيب کشور و مردم خواهد شد، نيازمند نظام منطقی و صحيح اجرايی است که بتوان آن را با توجه به منابع و ظرفيت‌ها در حوزه‌های مختلف پیاده كرد. در این مسیر با هم‌افزایی نهادهای فعال علمی می‌توان فرایند ترویج علم را سرعت بخشید و با فایق آمدن بر معضل فقدان «اجتماع علمی»  تفاهمی ملی در مفهوم علم به وجود آورد. در چنین شرایطی است که انجمن‌های علمی از جمله انجمن ترویج علم می‌توانند دانشگاه‌ها را از مکان‌هایی برای آموزش صرف علم خارج کنند.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با تأکید و تمرکز بر این مهم، امسال نیز توانسته است با همراهی اعضای خود و با یاری‌گرفتن از دیگر نهادهای دولتی و مدنی که همگی دغدغه ترویج فرهنگ علم و گسترش خردورزی و عقلانیت را دارند، هفتمین برنامه ملی هفته ترویج علم و نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم را برگزار کند. برگزاری این رویدادها نشانه‌ای است از آنکه اندیشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی‌ناپذیر، با وجود تمام دشواری‌ها و کاستی‌ها، هر یک به‌قدر توان خود برای بهبود شرایط می‌کوشند و امید دارند ارتقای علم و آگاهی را در آینده ایران رقم زنند.

انجمن ترویج علم ایران امید دارد ترویج علم و از آن مهم‌تر اشاعه تفکر علمی هر دو با هم در جامعه پياده شوند تا امكان توسعه علمی متوازن فراهم شود. همچنین انجمن ترویج علم ایران امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم­اند ارتباط خود را با انجمن، حفظ و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی مشترک و آکنده از همدلی  باشیم و در کنار یکدیگر در مسیر توسعه علمی کشور گام برداریم.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران به پاس قدردانی از یک عمر تلاش بی‌وقفه استاد فرهیخته دکتر یوسف ثبوتی این پژوهشگر خستگی‌ناپذیر عرصه‌ فیزیک و نجوم که با انگیزه، تداوم و عشق بیش از 50 سال از عمر گرانمایه خویش را صرف فعالیت‌های علمی-ترویجی و ایجاد و گسترش مراکز علمی کرده است، مراسم نکوداشتی برای این استاد فرهیخته همزمان با نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم  برگزار و مراسم جایزه امسال را به نام “استاد یوسف ثبوتی” مزین کرده است.

هیئت‌ مدیره انجمن ترویج علم ایران به پاسداشت فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزنده مدنی و ترویجی جامعه‌شناس پیشکسوت و استاد فقید، دکتر محمدامین قانعی راد مایل است بار دیگر بر اهمیت توجه به جامعه‌شناسی علم در مقوله ترویج علم تأکید ‌کند.

هیئت‌ مدیره انجمن ترویج علم ایران با تشکر از هیئت ‌داوران (خانم‌ها منیره همایونی، ناهید آموزگار، دکتر فرشته تقوی، دکتر مهرناز خراسانچی، بهاره صفوی (دبیر هیئت) و آقایان دکتر حسن نمکدوست ،دکتر مهدی زارع و دکتر حسین شیخ رضایی) که زحمت بررسی و ارزیابی پرونده داوطلبان دریافت جایزۀ ترویج علم را بر عهده داشتند و بر اساس نظر این هیئت، جوایز نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران در سال 1397 را به افراد و نهادهای زیر اهدا می­کند:

هیئت ‌داوران به دلیل فعالیت و تلاش بی­‌وقفه، مسئولانه، هدفمند و همه‌ جانبه در حوزه­‌های دانشگاهی و عمومی در راستای “توسعه و ترویج علم ارتباطات” و همچنین تعهد به تداوم کار ترویجی، علمی و پژوهشی در تولید ایده‌ها، مفاهیم و اطلاعات علمی و انجام پژوهش‌های تجربی و نظری، جایزه ترویج علم سال 1397 را به جناب آقای دکتر هادی خانیکی تقدیم می‌­کند.

هیئت‌ داوران به ‌منظور قدردانی از سال‌ها تدریس، پژوهش و تلاش در حوزه‌های دانشگاهی و عمومی در راستای ترویج علم، علم‌سنجی و بیان روشن مفاهیم این حوزه برای عموم دانش‌پژوهان، ترویج و فرهنگ‌سازی نشر صحیح علمی، جایزه ترویج علم سال 1397 را به جناب آقای دکتر علی اکبر صبوری تقدیم می‌کند.

هیئت ‌داوران به دلیل فعالیت­‌های گسترده و پیگیر در انتشار کتاب‌های دانشگاهی، عمومی و ترویجی با هدف معرفی علم به عموم مردم و تلاش‌های مسئولانه در راه پژوهش و تحقیق درباره تاریخ علم و مبارزه با شبه‌علم، جایزه ترویج علم سال 1397 را به جناب آقای دکتر محمدرضا توکلی صابری تقدیم می‌کند.

هیئت ‌داوران به‌ منظور قدردانی از تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه پژوهش و آموزش ادبیات کودکان در راستای علاقه‌مند کردن کودکان به علم و گسترش ترویج خواندن، جایزه ترویج علم سال 1397 را که به نام مروج بزرگ ادبیات کودک توران میرهادی مزین است به سرکار خانم ثریا قزل ایاغ تقدیم می‌کند.

هیئت‌ داوران، ضمن تقدير از مؤسسه همشهري براي انتشار مستمرمجله دانستنیها، جايزه ترويج علم سال 1397 را به سیاست‌گذاران و نویسندگان تحریریه اين مجله كه قريب 9 سال از كوشش خلاقانه براي پاسخ دادن به عطش جامعه و گسترش مفاهیم علمی و آگاهی از دستاوردهای فناوری بر پايه روزنامه‌‌نگاري علمي فروگذار نكردند، تقديم مي‌كند و آرزومند است تحريريه جديد دانستنيها نيز همچنان با موفقيت به انتشار با کیفیت اين مجله اثرگذار ادامه دهد.

هیئت ‌داوران به دلیل تلاش‌های نوآورانه و مداوم در رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی برای ایجاد و رشد آگاهی علمی جامعه در قالب نویسندگی، فیلم‌سازی و برنامه‌سازی علمی و ارائه الگویی متفاوت برای “نقش هنر در ترویج علم”، جایزه ترویج علم سال 1397 را به جناب آقای حافظ آهی تقدیم می‌کند.

هیئت ‌داوران به دلیل کوشش چشمگیر در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق برقراری ارتباط نزدیک با بطن جامعه، توجه خاص به تنوع زیستی و طبیعت به‌ صورت کاملاً عملی و تجربی با تکیه بر بازی‌ها و جاذبه‌های علمی در قالب احداث و بازپیرایی موزه‌ها، جایزه ترویج علم سال 1397 را به جناب آقای دکتر پوریا واعظ نیا تقدیم می‌کند.

هیئت ‌داوران به دلیل انجام فعالیت­‌های ترویجی، علمی و آموزشی در دو بخش کتابخانه و موزه و همچنین به‌ منظور تقدیر از قابلیت و ظرفیت شگرف فرهنگ وقف در مسیر پیشرفت علم و آگاهی، جایزه ترویج علم سال 1397 را به موزه ملک تقدیم می‌کند.

هیئت‌ داوران به دلیل سال‌ها خدمت صادقانه در حوزۀ عشایر خراسان جنوبی و تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق، جایزۀ بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال 1397 را به جناب آقای علی مرادی تقدیم می‌کند.

هیئت‌ داوران به دلیل کوشش‌های پیگیر و تداوم فعالیت داوطلبانه در راه آموزش دانش‌آموزان عشایر ایران، جایزۀ بهمن بیگی (جایزه معلمان مروج مناطق محروم) سال 1397 را به جناب آقایامراله یوسفی تقدیم می‌کند.

 

 

هیئت ‌مدیره انجمن ترویج علم ایران

آبان 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10