09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

سال جهانی نور در یک نگاه

درباره سال جهانی نور

در تاريخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، در ۶۸ امين جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ( UN )، سال ۲۰۱۵ به عنوان سال جهانی نور و تکنولوژی هاي نور پايه ( IYL2015) اعلام شد.

سال جهانی نور به ابتکار کنسرسيوم بزرگی از بدنه علمی به همراه يونسکو بوده است که فعالان مختلفی را در اين زمينه از جمله اتحاديه‌ها و انجمن‌های علمی، مراکز آموزشی و فن‌آوری، سازمان‌های غيرانتفاعی و واحدهای خصوصی را گردهم می‌آورد.

انتخاب سال 2015 به عنوان سال جهانی نور از طرف سازمان يونسکو اقدامی است به منظور پاسخگويی به سؤال­های مطرح شده از سوی جامعه انسانی در مورد اينکه تکنولوژي­های نوری چه قدمهای مؤثری را در راه تلاشهای انسان برای تأمين انرژی، تحصيلات، کشاورزی، اقتصاد و سلامت برداشته و چه راه حل­ هايی را پيشنهاد مي­کند .

هدف سال جهانی 2015 نور برجسته کردن اهميت نور و تکنولوژي­های اپتيکی در زندگی و آينده ساکنين کره زمين در يک جامعه پيشرفته است.

سال جهانی نور چیست؟

حضور نور در تمام زمینه های زندگی انسان ها همچون کشاورزی، تکنولوژی، پزشکی، ارتباطات، هنر و فرهنگ و حتی فعالیتهای سرگرمی، آن را به عاملی کلیدی برای توسعه پایدار تبدیل کرده است تا جایی که می‌توان قرن ۲۱ را قرن نور نامید. بنابراین در نظر گرفتن سالی به این نام برای آشنا ساختن مردم سراسر دنیا با اثرات حیاتی نور، اهمیت فراوانی دارد.

شرکت کنندگان سال جهانی نور با برگزاری رویدادهایی در رابطه با اهداف یونسکو از نامگذاری این سال، نقش خود را در گسترش آگاهی از اهمیت نور و تکنولوژی های وابسته به آن و نقش آنها در آینده توسعه ایفا می‌کنند و سعی می‌کنند به کمک این تکنولوژی ها راه حل هایی برای زندگی بهتر انسانها پیدا کنند.

انجمن ترویج علم ایران نیز با این رویداد جهانی همراه شده است تا بتواند سهمی هر چند کوچک در به تحقق رساندن ­اهداف آن داشته باشد.

برخی از اهداف سال جهانی نور

  • بهبود درک عموم مردم جهان از چگونگی ارتباط تکنولوژی های نوری با زندگی همه انسانها و محوریت این تکنولوژی برای توسعه آینده جهانی
  • ساختن ظرفیت علمی برای جوانان و عنوان کردن مسائل مربوط به نور، به خصوص در کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور
  • تمرکز بر اکتشافات قرن ۱۹ و ۲۰ که محوریت اصلی نور در دانش را نشان داده است.
  • برجسته ساختن اهمیت تحقیقات، هم در دانش بنیادی و هم در کاربرد نور و ترویج مشاغل در این زمینه
  • ترویج اهمیت فناوری روشنایی در توسعه پایدار و برای بهبود کیفیت زندگی در جهان در حال توسعه
  • برجسته ساختن و توضیح پیوند نزدیک بین نور و هنر و فرهنگ و افزایش نقش فناوری نوری به منظور حفظ میراث فرهنگی
  • حفظ این اهداف و دستاوردها در آینده و بعد از اتمام سال جهانی نورتشكيل ستاد ملي سال جهاني نوريونسكو سال 2015 را به عنوان سال جهاني نور تعيين نموده است.جهت تشكيل ستاد ملي سال جهاني نور نياز به برآورد ظرفيت ها و تواناييها در حوزه فناوري اپتيك و فوتونيك مي باشد.انجمن ترویج علم ایران آمادگی خود را برای همکاری در برنامه ­های سال جهانی نور اعلام می­کند. لطفاً اخبار و اطلاعات مربوط به این رویداد جهانی را به ما ارسال کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره سال جهانی نور به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

http://www.light2015.org

http://www.neishaboorpnu.ir

http://www.iranyearoflight.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10