09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

هم اندیشی نقش زنان در علم برگزار شد

نشست علمی «هم‌اندیشی نقش زنان در علم و علم برای زنان» با حضور دکتر مرتضی براری، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، دکتر زهرا جواهریان، مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست و دکتر اکرم قدیمی،‌ رییس انجمن ترویج علم ایران و جمعی از مدرسان دانشگاه‌های کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست دکتر قدیمی، با اشاره به این مطلب که نشست «هم‌اندیشی نقش زنان در علم و علم برای زنان» به بهانه هشتم مارس مصادف با روز جهانی زن، برگزار می‌شود، اظهار کرد: این روز، فرصتی برای هم‌اندیشی زنان فعال در حوزه علم و فناوری است.

وی افزود: انجمن ترویج علم بعد از برگزاری هفته ترویج علم،‌ به تشکیل کارگروه‌های مختلف مانند کارگروه «زن و علم » و کارگروه «معلمان مروج ترویج علم» اقدام کرد و همچنان تصمیم به افزایش این کار‌گروه‌ها دارد. نشست «هم‌اندیشی نقش زنان در علم و علم برای زنان» نخستین برنامه کارگروه زن و علم است که در سال 1392 برگزار می‌شود.

قدیمی در تشریح اهداف برگزاری این نشست گفت: ایجاد ارتباط میان بانوان دانشگاهی و غیردانشگاهی همچنین شناسایی تاثیر علم در زندگی اجتماعی و خانوادگی بانوان فعال در عرصه علم، از اهداف برگزاری این نشست‌ها است.

وی ادامه داد: قرن بیستم، قرن انفجار اطلاعات، لقب گرفت اما متاسفانه تاثیر این اطلاعات در زندگی عموم مردم تاثیر قابل توجهی نیست، به عبارت دیگر، اطلاعات و دانش، زیاد اما شناخت از آن اندک است.

قدیمی ترویج علم را تلاشی برای به تصویر کشیدن نظرات علمی با هدف درک جوهره علم تعریف و اظهار کرد: زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما تاثیر آن‌ها در حوزه دانش و فناوری بسیار کم‌رنگ است. این حضور کم‌‌رنگ به‌تدریج موجب افزایش نابرابری جنسیتی در عرصه‌های مختلف خواهد شد. بیش از نیمی از قبول‌شدگان دانشگاه در کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند درحالی‌که در مقاطع تحصیلات تکمیلی با کاهش حضور زنان مواجهیم.

وی تصریح کرد: زمینه‌سازی حضور فعال‌تر زنان، تنها برعهده خود آن‌ها نیست. معتقدیم با ارتقای منزلت و مشارکت عمومی در تصمیم‌سازی‌ها و توجه به کاستی‌‌ها می‌توان به حضور این قشر در جامعه امید‌وار بود.

در ادامه این نشست دکتر مرتضی براری، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم،‌ با اشاره به این مطلب که در چند سال اخیر بار‌ها از رشد 11 درصدی علم در کشور شنیده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به این میزان رشد، همواره این پرسش مطرح بود که چه میزان از این رشد به تولید فناوری، محصول یا ثروت تبدیل شده است؟ متاسفانه این رشد به‌صورت متناسب به بخش‌های مختلف منتقل نشده است.

وی افزود: با توجه به حجم بالای بانوان دانشگاهی، این پرسش مطرح می‌شود که چند درصد آن‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور موثر دارند؛ مقوله‌ای که وزارت علوم به‌دنیال تقویت این حضور است. در همین راستا به بخش بانوان انجمن ترویج علم توجه ویژه‌ای داشته‌ایم به‌طوری که 280 نفر از اعضای هیات مدیر انجمن‌های علمی دارای مجوز را بانوان تشکیل می‌دهند.

براری تاکید کرد: 30 هزار از 140 هزار عضو حقیقی انجمن‌های علمی وزارت علوم را بانوان تشکیل می‌دهند که آمار قابل توجهی است. اما متاسفانه همگی در تهران مستقرند. وزارت علوم دغدغه بهره‌برداری از توانمندی‌های زنان در عرصه‌های مختلف را دارد.

منبع: ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10