09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

رفتار جانوران- محمود کرمی

معرفی کتاب: رفتار جانوران (رویکرد تکاملی) – محمود کرمی

مشخصات کتاب

نام کتاب رفتار جانوران (رویکرد تکاملی) – جلد اول
نویسنده

مترجم

جان الکاک

محمود کرمی

ناشر جهاد دانشگاهی استان البرز (خوارزمی)
چاپ اول ۱۴۰۳
تعداد صفحات  ۳۰۴

 

درباره مترجم

محمود کرمی، دارای درجه دکترا (PhD) از دانشگاه ایالتی کلرادو در زمینه بوم شناسی جانوری و استاد بازنشسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران است. وی با پیشینه تدریس در دانشگاه های معتبر کشور (فردوسی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان) در زمینه بوم شناسی و محیط زیست؛ از مولفین کتاب های ( واژه نامه زیست شناسی: انتشارات علوی؛ واژه نامه زیست شناسی پنج زبانه : انتشارات گلبان؛ بررسی پوشش گیاهی:انتشارات جهاد دانشگاهی؛ زیست شناسی عمومی: مرکز نشر دانشگاهی؛ اطلس پستانداران ایران: سازمان حفاظت محیط زیست) و همچنین، نویسنده ده ها مقاله علمی در مجلات علمی داخلی و بین المللی است.

 

درباره کتاب

مشاهده جانوران و رفتار آنها در طبیعت یا در اسارت همواره برای انسان بسیار جذاب، شگفتی ساز و الهام بخش بوده است. میلیون‌ها نفر همه ساله برای دیدن، عکاسی و فیلمبرداری ازجانوران رهسپار باغ وحش‌ها و انواع و اقسام مناطق حفاظت شده خشکی و آبی می‌گردند. گزارش‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های تهیه و تکثیر شده توسط این بازدیدکنندگان زیبایی‌های ظاهری حیرت‌انگیز از بابت تنوع شکلی، تفاوت اندازه، رنگ‌آمیزی و رفتار را به نمایش می‌گذارند. گرچه بسیاری از این ویژگی‌ها در باره گیاهان نیز صدق می کند، “رفتار” و “رفتارشناسی” مختص عالم جانوری است.

در این کتاب بوم شناسی رفتاری و دگر دوستی (یا از خود گذشتگی)؛ رفتار اجتماعی؛ ارتباطات ؛ پرهیزازطعمه خواران و یافتن غذا؛ گزینش زیستگاه، تشکیل قلمرو و مهاجرت؛ رفتار وسامانه های آمیزشی؛ مراقبت والدینی؛ علل بی واسطه و غائی رفتار؛ تکوین رفتار؛ سامانه‌های عصبی و رفتار؛ چگونگی ساماندهی رفتار توسط یاخته های عصبی و هورمون‌ها و بالاخره رفتارانسان مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نظریه انتخاب طبیعی توجیه کننده و روشنگر همه مباحث ارایه شده در کتاب است.

سه موضوع دربارۀ رفتارهای مورد بحث، توجه و تأکید مولف کتاب بوده است:

  • روش علمی به کار رفته برای مطالعه و بررسی رفتارها؛ روشی که به تعبیر نویسنده از منطقی استوار، قابل فهم و زیبا برخوردار است و با تخیل و توهم دربارۀ رفتارها تفاوت دارد.
  • سازشی بودن رفتارها؛ یعنی رفتارهای مشاهده شده در جمعیت های طبیعی نتیجۀ فرایند انتخاب طبیعی هستند و بدون درک نظریۀ تکامل چارلز داروین نمی توان اهمیت آنها را درک و به توصیف و توضیح آنها پرداخت.
  • علل وقوع رفتارها را می توان دردو دستۀ علل نزدیک (ژنتیک، فیزیولوژیک( و دور (تکاملی) مورد شناسایی و بررسی قرارداد.

 

مأخذ علمی همۀ رفتارهای ذکرشده در سرتاسرکتاب برای خوانندگان علاقه‌مند و پژوهشگران جوان ذکر شده است تا آن‌ها بتوانند درصورت نیاز در پژوهش‌های خود به کار برند. همچنین، در بخش” خواندنی های بیشتر ” انتهای هر یک از فصول کتاب، نوشتارهای ارزشمندی معرفی شده اند که مطالعۀ آن‌ها برای همۀ علاقمندان و پژوهشگران جدی رفتارشناسی ضروری است. ضمناً، در سرتاسر کتاب بخشی با عنوان “پرسش بحث ” ارائه شده است که سوالات اساسی و مهمی را در باره مباحث بحث شده در بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10