بیانیه ی گروه داوران جایزه ی ترویج علم ایران تهران – برج میلاد – دوره سیزدهم، آبانماه ۱۳۹۱ و اعلام برندگان

 شاید یکی از مهمترین مؤلفه­ ها در ترویج علم اجتماعی شدن آن باشد و تنها در این حیطه است که ترویج علم معنای واقعی خود را می­ یابد. بر طبق این مولفه آحاد جامعه­ ی بشری باید در فهم، بکارگیری، ساخت و نظارت بر علم سهیم باشند. رسانه­ ها، دانشگاه­ها، مدارس، نخبگان و حتی افراد عادی هر یک نقش خاصی در این فرآیند ایفا می کنند. تقویت باور و اعتماد عمومی به علم و همگانی ساختن این باور و اعتماد اولین گامی است که باید در ترویج علم برداشته شود. ترویج علم مهارت­هایی را می­ طلبد که الزاماً با مهارت های تولید علم یکسان نیست. مروجان علم باید از یک سو مجهز به دانش مولدان علم و از سوی دیگر قادر به بیان آن مفاهیم به زبانی قابل درک برای عموم مردم باشند. به همین دلیل ترویج علم در راستای تولید علم است و رسالت ترویج علم علاوه برانتقال یافته‌ها، بینش­ها، روش­ها و ارزش­های علمی دانشمندان به لایه­ های پایین­تر اجتماعی، تشویق عموم مردم به تفکر انتقادی و مسئولانه درباره­ی علم و فناوری و نتایج مترتب بر آن­هاو همچنین تأمین حقوق اجتمایی مردم برای دانستن است.

به منظور تحقق چنین آرمانی انجمن ترویج علم ایران در تاریخ ۲۴ امرداد ۱۳۷۹ توسط جمعی از فرهیختگان ایران با اهداف زیر تشکیل شد:

۱-    کمک به ترویج علم، اشاعه­ ی تفکر علمی و نهادینه کردن آن.

۲-    اطلاع ­رسانی و شناساندن اهمیت و روش­های ترویج علم و تفکر علمی.

۳-    جلب مشارکت و هماهنگی بیشتر میان نهادهای مروج علم.

۴-    آموزش مروجان علم.

به منظور نیل به اهداف مذکور انجمن ترویج علم ایران وظایف و فعالیت­هایی را در اساس­نامۀ خود تعریف کرده است. یکی از این وظایف برگزاری سالانۀ مراسم اهداء جایزه ترویج علم برای شناسایی، گزینش و معرفی مروجان برجسته­ ی علم و تفکر علمی در حوزه­ های مختلف علمی است تا با قدردانی از کوشش­های آنان زمینه­ ی ارتقاء بینش و تفکر علمی در جامعه فراهم شود و از افراد یا نهادهایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت­ها را برای همگانی کردن علم انجام داده اند تقدیر به­ عمل آید.

انجمن ترویج علم ایران فراخوان سیزدهمین دوره­ ی جایزه­ ی ترویج علم در سال ۱۳۹۱ را در پنج گروه «جایزه­ ی ترویج علم»، «جایزه­ ی نهاد مروج علم»، «جایزه­ ی بهمن بیگی برای معلمان مروج علم در مناطق محروم»، «جایزه­ ی ویژه­ی رسانه ها و ترویج علم» و «جایزه­ ی پژوهش با موضوع ترویج علم» در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ اعلان عمومی کرد.

گروه داوران سیزدهمین دوره­ ی جایزه ی انجمن ترویج علم ایران مرکب از خانم­ ها: نوش آفرین انصاری، ترانه اقلیدس، اکرم قدیمی و آقایان: نصرالله افاضل، مهدی زارع، حسین شیخ رضایی، حسن نمک دوست، ایرج نیک سرشت و منصور وصالی درخواست­های رسیده را بر اساس شیوه نامه­ ی اهداء جایزه ­ی ترویج علم ایران مصوب هیئت مدیره­ ی انجمن ترویج علم ایران بررسی کرده است. برندگان نهایی براساس معیارهای اهداء جایزه که عبارتند از: سابقه­ ی فعالیت مؤثر در جهت همگانی کردن علم، گسترش تفکر علمی، سابقه­ی عملکرد نوآورانه و متفاوت با روش های رسمی موجود (در چارچوب وظایف رسمی و سازمانی)، زمینه­ سازی در راستای فعالیت­های خلاق و داوطلبانه انتخاب شده­اند. بعلاوه، افراد و نهادهایی که تا کنون جایزه­ ی ترویج علم را دریافت نکرده­اند در اولویت قرار گرفته ­اند.

در نشست های داوری در هر مورد نظرات موافق و مخالف مطرح و رأی اکثریت ملاک انتخاب نامزد دریافت جایزه قرار گرفته است. با این حال معتقدیم که در هر کاری کاستی هایی وجود دارد که احتمالاً شامل این داوری ها نیز می­شود. از سوی دیگر خرسندیم از این که امسال به یاری پروردگار انجمن ترویج علم ایران توفیق برگزاری مراسم اهداء جوایز ترویج علم را در آخرین روز از هفته ای یافته است که با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه آغاز شده است و بدین مناسبت این هفته را
«هفته­ ی علم» نام نهاده است. به امید آن که این­ نام­گذاری سرآغازی  باشد برای تداوم حرکت در سال­های آینده و در تقویم هجری شمسی ایرانی راه یابد.

گروه داوران سیزدهمین دوره­ی جایزه­ ی ترویج علم ایران از تمامی افراد و نهادهایی که به فراخوان انجمن ترویج علم ایران پاسخ داده ­اند قدردانی می­ نماید وامیدوار است که در سال­های آینده شاهد رشد و بالندگی هر چه بیشتر فعالان عرصه­ ی علم در ترویج و ارتقاء بینش و تفکر علمی در جامعه باشد و ارتباط مستمری بین تلاشگران این عرصه با انجمن ترویج علم ایران وجود داشته باشد.

پایان قرائت بیانیه

*********

اعلام اسامی برندگان

گروه داوران از میان درخواست های رسیده ۹ مورد را منطبق با موضوع فعالیت­های ترویج علم تشخیص داد که به عنوان برندگان جایزه­ ی ترویج علم و یک مورد را به دلیل ارزش ذاتی کار در زندگی اجتماعی شایسته­ ی تقدیر می­ داند و به شرح زیر اعلان می­کند:

۱- گروه داوران «جایزه­ ی پژوهش با موضوع ترویج علم» سال ۱۳۹۱ را به دلیل کوشش پیگیر  در راه  پژوهش  و تحقیق در باب جنبه‌های نظری و اجتماعی ترویج  علم طی نوشته‌های گوناگون، از جمله کتاب «علم-در-جامعه»، که همواره توأم با عشق به دانایی و در مسیر ترویج علم در این سرزمین بوده است، به آقای محمد وحیدی اهداء می کند.

۲- گروه داوران «جایزه­ ی ویژه­ ی رسانه­ ها و ترویج علم» سال ۱۳۹۱ را به دلیل ایجاد فضایی جذاب برای یادگیری همراه با اندیشه علمی، رعایت معیارهای علمی و ترویجی در تولید محتوای رسانه‌ای، تعهد و پای‌بندی به ملاک‌های ژورنالیسم علمی، پای‌بندی به اخلاق حرفه‌ای و قدمت و گستردگی فعالیت برای تمامی گروه های سنی به آقایان دکتر اسماعیل میرفخرایی و فرج­الله صبا اهداء می­کند.

۳- گروه داوران «جایزه­ ی بهمن بیگی برای معلمان مروج علم در مناطق محروم» سال ۱۳۹۱ را به دلیل کوشش پیگیر در راه آموزش در مناطق محروم کشور و نیز شوق ­انگیز کردن امر آموزش، سابقه­ ی فعالیت داوطلبانه، مؤثر و مستمر جهت دسترس پذیر کردن آموزش برای دانش ­آموزان محروم در مناطق عشایری کشور، تداوم وگستردگی حوزه ­ی فعالیت به هر یک از چهار معلم ایثارگر مناطق عشایری ایران، آقایان: حمزه رزم جو، نوذر فریدونی، رضا مال احمدی و کریم کاظمی، که از شاگردان شادروان محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر ایران بوده ­اند، اهداء می­کند.

۴- گروه داوران «جایزه­ ی نهاد مروج علم» سال ۱۳۹۱ را به دلیل تنوع و گستردگی فعالیت برای
گروه­های سنی کودک، نوجوان و خانواده، تداوم فعالیت، ایجاد انگیزه و علاقه در میان کودکان، نوجوانان و بزرگ­سالان از طریق آموزش­های غیرمستقیم ترویجی متنوع، گسترش فرهنگ کتابخوانی، ایجاد کتابخانه در مناطق محروم و طرح­های مشخص برای آشناسازی همه­ ی گروه­های سنی با فرهنگ غنی ایران، به خانه­ ی کتابدار کودک و نوجوان اهداء می کند.

همچنین، گروه داوران مؤسسه­ ی آموزشی رنگین کمان سپید را به عنوان نهادی مستقل که سهم قابل توجهی در ایجاد فضای اجتماعی شاد، خلاق و پویا برای سالمندان و میانه­ سالان داراست به دلیل ابتکار عمل در سواد­آموزی و ایجاد مهارت­های لازم ادبی، علمی و اجتماعی در میان علاقه­ مندان شهر اصفهان شایسته تقدیر می­داند و بدین مناسبت لوح تقدیر سیزدهمین دوره­ ی جایزه­ ی ترویج علم ایران را به این مؤسسه اهداء می­کند.

۵-    گروه داوران «جایزه­ ی ترویج علم ایران» سال ۱۳۹۱ را به دلیل انگیزه­ ی قوی، ایجاد بستری مناسب برای ارتقاء بینش و تفکر علمی در جامعه، فعالیت داوطلبانه و خلاقانه جهت
علاقه­ مند کردن تمامی گروه­های سنی به تفکر علمی و زمینه­ سازی برای فعالیت­های علمی آنان از جمله تألیف کتاب علمی-ادبی با عنوان «افسانه­ ی پادشاه و ریاضیدان»، به آقای دکتر مهدی بهزاد اهداء می کند.

درپایان از زحمات همه دست اندرکاران مراسم تقدیر به عمل آورده آرزوداریم در دوره بعدی شاهد تلاش­ها وآثارگران قدر بیشتری باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.