09303431087

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فراخوان بیست و پنجمین دوره جایزه ترویج علم ایران

انجمن ترویج علم ایران به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجان علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه،  هرساله فراخوان جایزه ترویج علم را در کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند و براساس ضوابط زیر برگزیدگان جایزه انتخاب می‌شوند.

تعاریف

  1. ترویج علم‌ :‌ ترویج علم به مفهوم تلاش برای بازتاب اندیشه­های علمی به روشی است که تمام افراد بتوانند مفاهیم اساسی یک علم را درک کنند، به عبارت دیگر هر فعالیتی که برای همگانی کردن علم، گسترش تفکر و طرز فکر علمی و علاقه‌­مند کردن مردم یا گروه­هایی از آنها به علم و فعالیت­های علمی صورت می­گیرد. می­توان اینگونه بیان داشت که ترویج علم، سازگار کردن و تعدیل اندیشه‌ها و یافته‌های پیچیده علمی است تا مخاطبان غیرمتخصص یا عامه بتوانند آن را دریابند.
  2. جایزه ترویج علم: جایزه‌ای است که در هر سال به اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس اطلاعات رسیده به دبیرخانه انجمن ترویج علم ایران و پس از بررسی در کمیته جوایز اهدا می‌شود.
  3. حوزه‌های جایزه ترویج علم: بخش پیشکسوتان (جایزه تلاش پایدار)‌، بخش محیط زیست (جایزه هنریک مجنونیان)، بخش انجمن‌ها و نهادهای علمی( جایزه سازمان­ها و نهادهای مروج علم)، بخش رسانه، بخش ادبیات کودک(جایزه توران میرهادی)، بخش معلمان مناطق محروم (جایزه بهمن بیگی)، بخش کنشگران اجتماعی (جایزه محمدامین قانعی‌راد)، بخش روش‌های خلاقانه و نوآورانه.

 

شرایط نامزدی جایزه ترویج علم: شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند نامزد دریافت جایزه شوند.

تبصره: این جایزه به اشخاصی تعلق می‌گیرد که در زمان اعلان فراخوان در قید حیات باشند.

  1. عملکرد نامزد جایزه باید در ترویج علم، سوای سامانه‌های موجود در آموزش رسمی کشور، ابتکاری باشد.
  2. مروجان علم می‌توانند از گروه‌های آموزندگان علم، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان علمی و سرمایه‌گذاران در ترویج علم هم باشند.
  3. یک طرح مشخص پژوهشی در ترویج علم یا خروجی ترویجی حاصل از آن طرح­های پژوهشی نیز می‌تواند نامزد دریافت جایزه شود.

 

معیارهای اهدای جایزه: در اهدای جایزه معیارهایی شامل انگیزه‌، همت، سابقه فعالیت،گستردگی، رعایت اخلاق علمی و حرفه‌ای، برنامه­ریزی موثر، توان تأثیرگذاری دستاورد، اصالت، کارگروهی، زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نظر گرفته می­شود که در ذیل به توضیح هریک پرداخته می­شود.

  1. انگیزه: فعالیت نامزدهای جایزه باید با انگیزه افزایش سواد علمی و ارتقای فرهنگی مبتنی بر آن در جامعه از راه ترویج علم انجام شده باشد.
  2. همت: گاه فرد یا سازمان‌، بدون داشتن امکانات فراوان به ترویج علم می‌پردازد و به همت شخصی یا گروهی کار را پیش می‌برد.
  3. سابقه فعالیت: ضروری است فعالیت مورد نظر حداقل از سه سال قبل شروع شده‌، زمانی بر آن گذشته و کامل‌تر شده باشد‌. برای تداوم فعالیت‌، ضروری است برنامه‌ریزی نیز وجود داشته باشد.
  4. گستردگی: دامنه نفوذ عملکرد ترویجی به دو بخش جغرافیایی و سنی تقسیم می‌شود. از نظر جغرافیایی‌، فعالیت می‌تواند پهنه گسترده‌تری از سرزمین ایران را در بر گیرد. از نظر سنی‌، می‌تواند یکی از رده‌های سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان یا همه آنها را پوشش دهد.
  5. رعایت اخلاق علمی و حرفه‌ای: در اهدای جایزه ترویج علم رعایت اصول اخلاق علمی و حرفه‌ای ضروری است.
  6. برنامه‌ریزی مؤثر: تمام فعالیت‌های فرد یا سازمان باید در جهت رسیدن به نتیجه‌ای تأثیرگذار و ماندگار برنامه‌ریزی شده و فرد یا سازمان هدف محدود و کوتاه مدت نداشته باشد.
  7. برنامه‌ریزی کلان: تمام فعالیت­های فرد باید در جهت رسیدن به نتیجه‌ای تأثیرگذار و ماندگار برنامه‌ریزی شود و فعالیت­های فرد هدف محدود و کوتاه­مدت نداشته باشد.
  8. توان تأثیرگذاری دستاورد: فعالیت انجام شده باید بتواند حداقل دریک موضوع مرتبط با عموم جامعه تأثیرگذار باشد.
  9. اصالت: در فعالیت علمی مورد نظر، باید خلاقیت، ابتکار و نوآوری وجود داشته باشد و تقلیدی نباشد، این معیار باید با توجه به شرایط و وضعیت موجود سنجیده شود.
  10. کار گروهی: امکان جذب افراد بیشتر و ایجاد همکاری و همیاری بین آنها وجود داشته باشد.
  11. زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم: کار یا فعالیت نسل جوان را در بالا بردن سطح اطلاعات علمی، خلاقیت و ابتکار تشویق کند و آنها را به انجام دادن آزمایش‌ها، پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوق دهد.