کارگاه آموزشی «آموزش STEM» ویژه دبیران ریاضی و علوم پایه، روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ با همکاری انجمن ترویج علم ایران، کرسی یونسکو در ترویج علم و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در محل پژوهشگاه برگزار شد.
این کارگاه که با هدف تبیین اهمیت رویکرد میانرشتهای در آموزش علوم پایه طراحی شده بود، با حضور معلمان، دانشجومعلمان، کارشناسان آموزشی، علاقهمندان به آموزش نوین، و جمعی از مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از جمله خانم دکتر حسینپور (مدیر هماهنگی امور پژوهش)، خانم دکتر غلامآزاد (معاون پژوهشکده برنامهریزی درسی) و خانم دکتر رحیمینژاد (مدیر گروه علوم انسانی در پژوهشکده مطالعات برنامهریزی درسی)، فضایی علمی و تعاملی مؤثری را رقم زد.
در این برنامه، دکتر زهرا گویا، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و از پیشگامان آموزش مفهومی ریاضی و علوم در ایران، به عنوان مدرس حضور داشت. وی با نگاهی نقادانه و علمی، به بررسی ضرورت آموزش STEM در دوران پساکرونا، عصر هوش مصنوعی و ناپایداری مشاغل پرداخت و نشان داد که چرا آموزش تلفیقی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی، راهبردی اساسی برای آمادهسازی نسل آینده محسوب میشود.
برخی از محورهای ارائهشده در این جلسه به شرح زیر بود:
_ آموزش STEM بهعنوان پاسخ به تغییرات بازار کار و ظهور هوش مصنوعی
_ ویژگیهای آموزش STEM: مسئلهمحور، تلفیقی، مشارکتی و موقعیتمدار
_ بررسی نظریه موقعیتهای آموزشی در آموزش ریاضی (Guy Brousseau)
_ آموزش مفهومی و بافتدار مفاهیم در کتابهای درسی پایه دوم تا دوازدهم
_ طراحی پروژههای ترکیبی در حوزههای مختلف با نمونههایی از طراحی پل، تلسکوپ و چرخدنده
_ افزودن عنصر هنر به مدل STEM و تبدیل آن به رویکرد STEAM
_ نقد ساختارهای ارزشیابی و لزوم گذار از آموزش خطی و حافظهمحور
در پایان، شرکتکنندگان با طرح پرسشها و ارائه دیدگاههای خود، گفتوگویی پربار با مدرس جلسه داشتند. همچنین فایل کامل ارائه و منابع تکمیلی در اختیار ایشان قرار گرفت تا بتوانند از این مفاهیم در طراحی فعالیتهای آموزشی نوآورانه بهره بگیرند.