اهداف
۱.هم اندیشی در باب نسبت میان ارزش ها و سنت های جامعه علمی و فعالیت های ترویجی؛
۲.کنکاش درباره نقش عمومی سازی علم در گسترش عقلانیت علمی در جامعه؛
۳.هم اندیشی در خصوص جایگاه ترویج علم در مسئولیت پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛
۴. معرفی نقش رسانه ای و ترویجی دانشمندان به عنوان نوعی ارزش اخلاقی؛
۵.گفتمان سازی در خصوص اخلاقِ ترویج علم؛
۶.هم اندیشی درباره اخلاق مصرف فناوری و نقش عمومی سازی علم و فناوری.
ضرورت
عالمان و دانشمندان در دنیای امروز به وفور در موقعیت های تصمیم گیری به غایت دشواری قرارمی گیرند که قدر مشترک همه آنها پرسش از نتایج ضمنی یا ریسک های توسعه یک قابلیت علمی یا فناورانه برای زندگی خوب در آینده بشری است. از سوی دیگر، پرسش های اخلاقی منضم به علم و فناوری تنها ذهن تولیدکنندگان علم و فناوری را درگیر نمی کند. مصرفکنندگان نیز در دنیای معاصر به جد درگیر پارادوکس های اخلاقی همراه با به کارگیری دانش و محصولات دانش بنیان هستند. زندگی در روزگار کنونی خواه ناخواه بر یک زیرساخت پیچیده علمی و فناورانه تکیه و ابتنا یافته و تقریباً تمام اعمال انسانی حاوی بعدی علمی یا فناورانه است. به همین خاطر مسائل و دغدغه های سنتی اخلاقی که همواره در کنار تصمیم و عمل انسانی وجود داشته اند در عصر حاضر ابعاد جدیدی می یابند و نیازمند بررسی ها و هم اندیشی های تازهای هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم محملی خواهد بود برای پرسش افکنی و گفتمان سازی درباره آن دسته از مسائل مشترک اخلاقی که در منطقه مرزی میان آکادمی و جامعه (تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دانش) نضج می گیرند. نقش عمومی سازی علم در گسترش ارزش های علمی در جامعه، تأثیر عمومی سازی علم بر اخلاقی تر شدن خودِ جامعه علمی، اخلاقیات ترویج و جایگاه ترویج علم و فناوری در مصرف اخلاق مدارانه محصولات و خدمات علمی و فناورانه موضوعهای بسیار مهمی برای یک جامعه در حال توسعه همچون ایران اسلامی ما هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم با هدف پرداختن عالمانه به این موضوع های نو و مهم طراحی و پیشنهاد می شود.
محورهای همایش
۱. عمومی سازی علم، فرهنگ سازی و نشر ضمنی ارزش های علمی؛
۲.دموکراتیزه کردن جامعه علمی؛ ترویج علم به مثابه فرایند مسئولیت پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛
۳.جایگاه فعالیت رسانهای در منظومه اخلاق حرفه ای دانشمندان؛
۴.اخلاق مصرف فناوری؛ نقش فعالیت های ترویجی؛
۵.ترویج علم، جنبش های محیط زیست و فناوری های سبز؛
۶.اخلاق رسانه و اخلاق علم؛
۷.فضیلت های اخلاقی مرتبط با ترویج علم.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا 12 مهر ماه ۱۳۹۴
چکیده مقاله حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۵۰ کلمه و باید شامل ایده اصلی، هدف، سوال، روش و نتیجه باشد.
چکیده مقالاتی که دارای ایده جدیدی در راستای اهداف همایش باشند در اولویت پذیرش قرار میگیرند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن ترویج علم ایران مراجعه کنید.
چکیده مقالات را به ایمیل popscience.nrisp@gmail.com ارسال کنید.
تلفن تماس: 88036144 داخلی ۲۰۶، ۲۱۰