09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

بیانیه هیئت مدیره انجمن ترویج علم به مناسبت بیستمین دوره جایزه ترویج علم

بیستمین دوره جایزه ترویج علم در ایران و هشتمین دوره هفته ترویج علم ، در حالی هم‌زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته می‌شود که این روز به دلیل اهمیت مشارکت در تولید علم، توسعه دانش علمی و افزایش ایده‌های نوآورانه، “علم برای همه نامگذاری” شده است.

علمی برای همه با مفهوم همگانی‌سازی علم و با تعهد این که هیچکس پشت سر نمی‌ماند؛

بدون تردید علم و همگانی کردن آن، نقش کلیدی درآگاهی‌رسانی جمعی و شناخت پیرامون دارد. اگر علم به زبانی ساده و قابل فهم ارائه شود، بی‌شک وارد لایه‌های گوناگون اجتماعی شده و هم‌زمان با رشد فردی، سبب رشد اجتماعی نیز خواهد شد.

دستیابی به اطلاعات مفید و ایجاد شناخت دقیق، درست و کارآمد از مرز و بوم، اقلیم و فرهنگ یکی از مهم‌ترین ابعاد اصلی توسعه برای هر ملتی است.

بدیهی‌ست برای تقویت هویت ملی-اسلامی و قوام‌بخشی وحدت اجتماعی، افزایش باورپذیری اصحاب علم به ارزش و اهمیت رویکرد ترویجی و مشارکت و هم‌افزایی برای شناساندن هرچه بهتر و گسترده‌تر ظرفیت‌های زیست‌بوم کشور پهناور و افتخارآفرین ایران ضروری و بسیار قابل اهمیت است. کشوری که هم در حوزه‌ی گیاهی و جانوری، آب و خاک، معادن و مخازن و هم در حوزه‌های فرهنگی دارای چنان تنوعی است که در کمتر کشوری می‌توان مشاهده کرد. سرزمینی که اندیشمندان و شاعران و نویسندگان و پژوهشگران و حرفه‌مندان و بزرگان فراوانی را در طول دوره‌ها و قرن‌های متمادی در خود پرورانده و می‌پروراند؛ اما نه تنها این ظرفیت‌ها در بین آحاد جامعه به درستی معرفی نمی‌شوند، بلکه هر روز شاهد تضعیف هویت ملی و عدم شناخت درست این ظرفیت‌ها در بین جوانان هستیم.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با تأکید بر داشته‌ها و ظرفیت‌های فراوان ملی، رویکرد ترویجی در شناخت ایران زمین را به این دلیل محور اصلی فعالیت خود قرار داده که اطمینان دارد با توجه به ظهور و گسترش سریع فناوری‌های نوین و دسترسی به اطلاعات شبه‌علمی در فضاهای مجازی، مهمترین راه برون‌رفت موفق از بحران‌های مختلف اجتماعی، هویتی، اقتصادی و غیره، ارتقای دانش اجتماعی و آگاهی‌بخشی عمومی از داشته‌هایمان است. این انجمن توانسته در سال جاری با همراهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و اعضای خود و یاری گرفتن از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مدنی که همگی دغدغه ترویج فرهنگ علم و گسترش خردورزی و عقلانیت را دارند؛ هشتمین برنامه ملی هفته ترویج علم و بیستمین دوره جایزه ترویج علم را با تأکید بر شناخت ایران زمین برگزار نماید.

برگزاری این رویداد ملی که تلاش شد امسال در شهرهای مختلف به اجرا درآید؛ نشان از عزم و علاقه خردورزان به ترویج شناخت علمی ایران زمین داشته و ثابت می‌کند که اندیشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور با وجود تمام موانع، دشواری‌ها و کاستی‌ها، امیدوار به آینده‌ای بهتر هستند و در این راه برای بهبود شرایط کشور می‌کوشند.

آرزو داریم با ایجاد آگاهی و شناخت ظرفیت‌های بومی برای نسل جوان و ارتقای دانش و نگرش علمی آنها به سرزمین‌شان، آینده‌ای بهتر را رقم بزنیم.

انجمن تریج علم ایران امیدوار است دسترسی به علم و از آن مهم‌تر، اشاعه و ترویج تفکر علمی بیش از پیش در جامعه بروز یابد تا امکان توسعه علمی و بهره‌مندی متوازن از آن فراهم شود. همچنین امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم هستند؛ زین پس به خانواده بزرگ این انجمن پیوسته و در معرفی هرچه بیشتر این انجمن کوشا باشند تا در کنارهم بتوانیم شاهد حضور گسترده‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی دوستانه و سرشار از همدلی باشیم و با هم در مسیر توسعه علمی کشور و ایجاد زیست‌بوم ترویج علم، گام‌های مؤثر برداریم.

انجمن ترويج علم ايران با افتخار، جايزه ترويج علم سال 1398 را به پاس يك عمر فعالیت و تلاش بی وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه جانبه و انسانی در حوزه های دانشگاهی و عمومی برای بسط علوم  ژنتیک  و اخلاق ، به جناب آقای دکتر داریوش فرهود تقدیم می کند.

انجمن ترويج علم ايران با افتخار، جايزه ترويج علم سال 1398 را به پاس يك عمر تلاش عالمانه، آزادانديشانه و پرثمر در عرصه دانش زبان‌شناسي و اجتماعي به استاد دكتر محمدرضا باطني تقديم مي‌كند.

انجمن ترويج علم ايران با افتخار، جايزه ترويج علم سال 1398 را به پاس کوشش پیگیر ، مسئولانه، هدفمند، همه جانبه، انساني و اخلاقي در حوزه هاي دانشگاهي و عمومي در راستاي بسط علم روانشناسی و مشاوره ، به سرکار خانم دكترشیوا دولت آبادی تقديم مي كند.

انجمن ترويج علم ايران با افتخار، جايزه ترويج علم سال 1398 را به پاس يك عمر فعاليت و تلاش بي وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه جانبه، انساني و اخلاقي در حوزه هاي دانشگاهي و عمومي در راستاي بسط علوم انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی ، ایرانشناسی و فرهنگ ، جايزه ترويج علم سال 1398 را به جناب آقای دكتر ناصر فکوهی تقديم مي كند.

انجمن ترويج علم ايران با افتخار، جايزه ترويج علم سال 1398 را به پاس قدردانی از يك عمر فعالیت و تلاش بی وقفه ، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه های آموزشی،پژوهشی،فرهنگی وترویجی در راستای علاقه‌مند كردن كودكان به علم ، گسترش ترویج خواندن و ایجاد فرصت علم آموزی به کودکان مناطق محروم كه به نام مروج بزرگ ادبیات كودك «توران میرهادی» مزین است به سرکارخانم منیرهمایونی تقدیم می کند.

هیات داوران به پاس انجام فعالیت های ترویجی،علمی و آموزشی ،گسترش نجوم آماتوری و علوم فضا، زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های علمی از سوی گروه‌های سنّی مختلف و کمک به عمومی‌سازی علم ، جایزه ترویج علم سال 1398 را به آسمان نمای گنبد مینا تقدیم می کند.

هیات داوران به پاس كوشش خلاقانه در تلویزیون با هدف معرفی علم به زبان ساده ، گسترش مفاهیم علمی و کمک به افزایش آگاهی عموم مردم  از دستاوردهای فناوری بر پایه روزنامه‌‌نگاری علم ،جايزه ترويج علم سال 1398 را به جناب آقای علیرضا خنجری تقدیم می کند.

هیأت داوران به پاس دو دهه تلاش مستمر در انتشار اخبار علمی کشور، ارتقای آگاهی‌ درباره فعاليت دانشگاهها و مراکز علمی و نيز كمك به تعامل دانشمندان، مردم و مديران، جایزه ترویج علم سال 1398 را به سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اهدا می کند.

هیات داوران به پاس تلاش حرفه‌اي در عرصه روزنامه‌نگاري علم و نيز پای بندی به معیارهاي دقت و صحت در توليد و انتشار اخبار علمی در زمان همکاری با  سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و پس از آن، لوح تقدیر خود را به سركار خانم فرشته هاشمي اهدا مي‌كند .

هیات داوران به پاس تلاش حرفه‌اي در عرصه روزنامه‌نگاري علم و نيز پای بندی به معیارهاي دقت و صحت در توليد و انتشار اخبار علمی در زمان همکاری با  سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و پس از آن، لوح تقدیر خود را به جناب آقای علی شمس اهدا مي‌كند .

هیات داوران به پاس کوشش پیگیر در راه آموزش در مناطق محروم، شوق‌انگیز کردن امر آموزش، فعالیت داوطلبانه و مؤثر جهت دسترس‌پذیر کردن آموزش برای دانش‌آموزان مناطق محروم کشور، جایزه بهمن بیگی(معلمان مناطق محروم)  سال 1398 را به جناب آقای نظر محمد اربابی تقدیم می­کند.

هیات داوران به پاس سال ها خدمت صادقانه در آموزش عشایر کشور در سطوح مختلف و تداوم حضور و مشارکت در تربیت معلمان مناطق محروم،جایزه بهمن بیگی سال 1398 را به جناب آقای جلال جاویدی تقدیم می­کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10