روایت دانش‌آموزان از«زنگ هشدار کرونا»

جشنواره ملی دانش‌آموزی«زنگ هشدار کرونا» به همت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، کانون پرتاب و سازمان دانش‌آموزی کل کشور با همکاری انجمن ترویج علم ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود.
همانطور که می‌دانیم کشور عزیزمان در کنار سایر کشورهای جهان، با چالش ویروس کرونا روبرو شده است.یکی از مهمترین اقشاری که به دلیل همه‌گیری این ویروس، با مشکلات فراوانی دست به گریبان شده است، کودکان و نوجوانان هستند؛ که تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی و در عین حال نبود زیرساخت‌ها و امکانات جایگزین برای آنها، معضلات متعدد و چندگانه‌ای را پدید آورده است.
در کنار مشکلاتی که همه‌گیری این ویروس به ویژه برای نسل کودک و نوجوان کشور ایجاد کرده است، صحنه‌های روشن و امیدبخش نیز در پرتو همدلی و مهربانی آحاد مختلف کشور شکل گرفته است که بی تردید کودکان و نوجوانان نیز نقش پررنگی در این خصوص دارند.فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در عرصه‌های مختلف سلامت، خدمات اجتماعی، کمک به محرومین و … از جمله این فعالیت‌هاست.
از سوی دیگر، تجربه این واقعه مهم، آموزه‌های فراوانی را نیز برای سیاستگذاران، مدیران، تصمیم‌گیران و سایر فعالین عرصه کودک و نوجوان کشور به همراه داشته است که شناخت و مستندسازی آنها با هدف کاربست در آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.
با توجه به اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌های پدید آمده از این واقعه تلخ و همچنین افزایش مشارکت فعال در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل همه‌گیری بیماری‌های فراگیر، به عنوان راهکار تحقق اهداف پیش‌رو که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرارگرفته است، به نظر می‌رسد رویداد مجازی”زنگ کرونا” به عنوان اولین رویداد از سلسله رویدادهای دانش‌آموزی مسئله محور می‌تواند بستری را برای شکل دهی این مهم فراهم آورد.

اهداف رویداد:

۱: تقویت توان خلاقیت و حل مساله و همچنین حس مسئولیت‌شناسی و مشئولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان در مواجهه به چالش‌های بزرگ ملی و تقدیر از فعالیت‌های برجسته
۲: برجسته‌سازی و حمایت از ایده‌های خلاقانه و کارآفرینانه کودکان و نوجوانان در مواجهه با چالش ویروس کرونا
۳: تقویت توانایی‌های بالقوه کودکان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف علمی و هنری
۴: شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌آمده در عرصه آموزش و تربیت کودک و نوجوان با هدف ارتقای آمادگی ملی در مواجهه با حوادث مشابه
۵:شناسایی و تقدیر از فعالیت کسب و کارهای موفق و استارتاپ‌ها در راستای تسهیل امر آموزش و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام قرنطینه

محورهای رویداد:

۱:آزمایشگاه ایده:

در این بخش، برخی از چالش‌ها در حوزه کرونا که کشور با آن مواجه شده است، برای کودکان و نوجوانان مطرح شده و از آنها خواسته می‌شود  تا خود را در جایگاه تصمیم گیرندگان این حوزه گذاشته و راهکارهای خلاقانه یا کارآفرینانه‌ای که به ذهنشان می‌رسد را در قالب یک طرحواره ارائه کنند.چالش‌های مطرح شده تاکنون عبارتند از:
  • ارائه راهکار برای تشویق شهروندان به مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه و کمک به همنوعان در ایام همه‌گیری ویروس کرونا
  • ارائه راهکارهایی برای پایان دادن به چالش کرونا با شستن دست‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل انتقال ویروس و داشتن دنیایی پاک و به دور از آلودگی‌های جسمی و روحی با دستان پاک
  • ارائه ایده کسب و کار و  کار آفرینی در ایام قرنطینه
  • ایده پردازی در زمینه مواجهه با چالش‌های جدی آموزش دانش‌آموزان در ایام قرنطینه
  • ایده پردازی در جهت اطلاع‌رسانی علمی مطلوب، شناخت اخبارجعلی و مقابله با انتشار آن در جامعه در ایام همه‌گیری ویروس کرونا
دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

۲: جوانه‌های جهادگر:

از ابتدای وقوع بحران کرونا در کشور، جمع کثیری از اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان  و نوجوانان در قالب گروه‌های داوطلبانه  و جهادی، در راستای خدمت‌رسانی پا به میدان گذاشته‌اند  و به فعالیت پرداخته‌اند.پرورش روحیه‌ی جهادی با نمایش نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها اهداف مدنظر در این محور می‌باشد.
مهم‌ترین محورهای این فعالیت عبارتند از:
  • خدمات سلامت
  • خدمات آموزشی داوطلبانه
  • خدمت رسانی به محرومین
در این بخش شرکت‌کنندگان خلاصه‌ای از فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی خود را در قالب کلیپ به دبیرخانه رویداد ارسال می‌کنند.
دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

۳: کرونا مند:

یکی از مهارت‌های دانش‌آموزی، توانایی تحقیق و پژوهش هدفمند است و مسئله کرونا که به عنوان چالش روز دنیا مطرح شده، ظرفیت مناسبی برای تقویت این مهم دارد.به همین منظور نوجوانان در خصوص موضوعات مطرح شده، مقاله‌های علمی و پژوهشی خود را به دبیرخانه رویداد ارسال خواهند کرد.موضوعات مد نظر در این بخش:
  • پیدایش و منشا کرونا
  • تبعات کرونا بر زندگی بشر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و …
  • راه‌حل های علمی پیشگیری و درمان کرونا
دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

۴: کرونای رنگی:

چالش کرونا به دلیل گستردگی در ابعاد مختلف آن، می‌تواند به عنوان سوژه‌ای جذاب از جنبه‌های مختلف مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.توجه بیشتر به ابعاد مختلف این چالش جهانی موجب تقویت مهارت‌های مختلفی در نسل جوان خواهد شد. در این بخش تلاش می‌شود که شرکت‌کنندگان  طرح‌ها و ایده‌های خود را در قالب داستان پردازی،کلیپ، عکس، کاریکاتور،انیمیشن، پادکست و … در حوزه موضوعات مطرح شده  به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند.موضوعات مد نظر در این بخش عبارتند از:
  • جهان پس از کرونا
  • فرصت‌هایی که چالش کرونا فراهم آورده است
  • تغییر سبک زندگی مردم پس از کرونا
  • جذابیت‌ها و زیبایی‌های چالش کرونا

۵: گوش بزنگ:

از همان روزهای نخست شیوع کرونا، بسیاری از مجموعه‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه دانش‌آموزی نحوه خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان را مطابق با وضع موجود تغییر داده و به یاری ایشان آمدند.همچنین علاوه بر مشکلات فراوان ایجاد شده در حوزه‌ی آموزشی در ایام قرنطینه، تعطیلی مراکز تفریحی، امکان بهره‌برداری بهینه از اوقات فراغت کودکان و نوحوانان را با چالش‌های بسیاری روبرو کرده است.با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش تلاش شده است تا از ایده‌های خلاقانه و مؤثر در حوزه آموزش و اوقات فراغت دانش‌آموزان تقدیر به عمل آید.

زمان بندی رویداد:

فراخوان رویداد تیرماه ۹۹
مهلت ارسال آثار ۱ آبان ماه ۹۹
اعلام آثار منتخب۷آبان ماه ۹۹
اختتامیه جشنواره ۱۴ آبان ماه ۹۹

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه‌ی ارسال آثار به سایت جشنواره به آدرس  www.zangecorona.com مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.