09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

سمینار تخصصی توسعه تجارت با «ترکیه» برگزار شد.

باسمه تعالی

سمینار تخصصی توسعه تجارت با «ترکیه» برگزار شد. سمینار تخصصی «توسعه تجارت باترکیه» از سمینارهای تجارت بین الملل  چهارشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ در دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) برگزار شد. این سمینار به همت انجمن ایرانی مطالعات جهان و دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) و با حمایت اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و سایر شرکت ها و سازمان ها، در قالب سمینار یک روزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای برنامه دکتر جواد شعرباف، دبیر علمی سمینار ضمن خوش آمدگویی به حضار و کسانی که به صورت مجازی سمینار را دنبال می کنند، به بیان اهداف دانشکده مطالعات جهان و انجمن ایرانی مطالعات جهان از برگزاری برنامه های تجارت بین الملل و دیپلماسی تجاری پرداخت. وی فضای تجارت بین المللی را جدا از مباحث دیپلماسی تجاری ندانست و هدف از برگزاری این سمینارها را انجام مسئولیت اجتماعی دانشکده در حوزه دیپلماسی تجاری و اقتصادی عنوان و اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ پنج برنامه دیگر از این دست، با محوریت کشورهای دارای اولویت برگزار خواهد شد. دکتر شعرباف در پایان ابراز امیدواری کرد که این برنامه گام کوچکی در راستای توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی میان دو کشور باشد.
در ادامه مصطفی حسین پور، دبیر اجرایی سمینار ضمن ارائه گزارش مختصری از روند برنامه ریزی و برگزاری سمینار، ابراز امیدواری کرد که این برنامه موجب ایجاد زوایای دید متنوع در مخاطبان نسبت به تجارت بین المللی شود و با شبکه سازی در میان فعالان این حوزه، تصویر تجارت بین المللی برای شرکت کنندگان اندکی شفاف­تر شود. وی در ادامه ضمن تشریح فضای همکاری و حمایت سازمان ها و بنگاه های اقتصادی از این سمینارها، از فعالان حوزه تجارت بین الملل برای همفکری و مشارکت در برگزاری سمینارهای آینده و معرفی فرصت ها در این حوزه دعوت و در پایان از مسئولان دانشکده مطالعات جهان و حامیان این سمینار قدردانی کرد.
در ادامه، دکتر رضا دهقانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه مطالعات ترکیه که مدیریت پنل های این سمینا را بر عهده داشت، ضمن بیان ضرورت و اهمیت توسعه تجارت با کشور ترکیه به بیان برنامه زمان بندی نشست و معرفی سخنرانان پنل پرداخت. وی در پایان نسبت به مفید واقع شدن این حرکت در حوزه دیپلماسی تجاری ابراز امیدواری کرد.
 
در ابتدای پنل اول، دکتر رحمت حاجی مینه، عضو هیأت علمی دانشگاه و  پژوهشگر حوزه مطالعات ترکیه به ایراد سخنرانی با عنوان «روابط اقتصادی- تجاری ترکیه و ایران از منظر اقتصاد سیاسی» پرداخت. وی ریشه های روابط اقتصادی دو کشور را در تاریخ معاصر بررسی نمود و عواملی که به بهبود این روابط در چشم انداز آینده کمک می کنند را برشمرد.
سخنران دوم آقای مهدی موسایی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، بود که به معرفی اقتصاد ترکیه با استفاده از آمار و ارقام پرداخت و تسهیلات اتاق مشترک را برای بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی تشریح نمود.
در ادامه فاتح چایاباتماز، رئیس شعبه تهران انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (MÜSİAD)، قوانین و مقررات کشور ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی را تشریح و پتانسیل و فرصت های موجود در کشور ترکیه را به صورت خلاصه بیان کرد.
پس از آن کارگاه تخصصی «ورود آسان به بازار ترکیه» توسط آرش فکوری، بازرگان فعال در کشور ترکیه برگزار شد. در این کارگاه آقای فکوری ضمن تشریح فضای تجارت در ترکیه به بیان نحوه فعالیت در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش کالا در ترکیه پرداخت و تجربیات خود را در  خصوص تجارت با ترکیه بیان نمود.
در قسمت دوم برنامه، دکتر مهدیه آقازاده (میرای باشاران)، رئیس هییت مدیره مرکز رشد و توسعه سرمایه گذاری سینرژیا و عضو هیأت علمی دانشگاه، در قالب کارگاه تخصصی «معرفی اکوسیستم استارتاپی ترکیه و راهنمای عملی راه اندازی کسب و کار دراین کشور»، ضمن معرفی اکوسیستم استارتاپی در ترکیه، مراحل راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت و نحوه تأسیس شرکت مجازی را تشریح کرد. خانم آقازاده در پایان قوانین مالیاتی و هزینه های نگهداری شرکت در ترکیه را بیان نمود.
 در ادامه، ‌آقای رضا حسنی مدیر و موسس ترکیه پرتال در پنل کاربردی «نحوه ورود به بازار ترکیه»، سخنرانی خود را با عنوان «سرمایه گذاری و جذب سرمایه در کشور ترکیه، نحوه همکاری با شرکت های ترک و  چالش های اقامت در این کشور» ایراد نمود. وی ضمن بیان فرآیند سرمایه گذاری و جذب سرمایه، انواع اقامت و نحوه اخذ انواع آن را تشریح نمود.
در پایان این پنل آقای سلمان اردوغان نماینده شورای تجارت جهانی ترکیه DTiK در ایران، سخنرانی خود با موضوع « نحوه پیوستن به زنجیره تأمین جهانی از طریق ترکیه»  ایراد کرد و تجربیات خود را از فعالیت در فضای اقتصادی دو کشور را بیان نمود.
در انتهای این سمینار پس از تقدیر از سخنرانان و اهدای گواهی حضور به شرکت کنندگان، حضار به شبکه سازی در فضای گرم و صمیمی پرداختند و تا پاسی از شب فرآیند شبکه سازی و معرفی شرکت کنندگان ادامه یافت.
سلسله سمینارهای تجارت بین الملل به عنوان یک برنامه راهبردی با هدف توانمند سازی اکوسیستم اقتصادی کشور به منظور توسعه تعاملات تجاری با کشورهای جهان طراحی شده است. در این سمینارها  کلیه مباحث مرتبط با تجارت و تعامل اقتصادی با هر یک از کشورهای هدف به صورت جداگانه تشریح می شود. علاوه بر آموزش و انتقال تجربه، شرایط لازم برای شبکه سازی شرکت کنندگان و اجتماع سازی به منظور هم افزایی، مهیا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10