زمان برگزاری:آبان ماه ۱۳۹۹
مهلت ارسال مدارک:۳۱ مرداد ۱۳۹۹
نشانی : تهران، خیـابان کریمخـان زنـد، نبش خیابـان عضدی، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه دوم، اتاق ۲۲۵
تلفکس: ۸۱۰۳۲۲۵۱
info@popscience.ir tarvijeelm@gmail.com

- ترویج علم : هر فعالیتی که در جهت همگانی کردن علم، گسترش تفکر علمی و علاقمند کردن مردم به علم و فعالیتهای علمی انجام شود.
- جایزه ترویج علم : جایزهای است که در هر سال به اشخاص حقیقی یا حقوقی اهدا میشود که به وسیله گروه داوران انتخاب شوند.
- شخصیتهای حقوقی و حقیقی میتوانند نامزد دریافت جایزه شوند.
- این جایزه به اشخاصی تعلق میگیرد که در زمان اعلان فراخوان در قید حیات باشند.
- عملکرد نامزد جایزه باید در ترویج علم، سوای سامانههای موجود در آموزش رسمی کشور، ابتکاری باشد.
- مروجان علم میتوانند از گروههای آموزندگان علم، سیاستگذاران، برنامهریزان علمی و سرمایه گذاران در ترویج علم هم باشند.
- گروه داوران شامل ۷ نفر خواهد بود.
- داوران باید خود در زمینه ترویج علم سابقه داشته باشند.
- داوران باید ضمن برخورداری از حسن شهرت ، وجهه علمی مناسب داشته باشند.
- برای استمرار تجربیات گروه داوران در هر دوره، دو یا ۳ نفر از گروه داوران دوره قبل ابقا میشوند و در هر صورت داوران بیش از دو دوره مستمر ابقا نخواهند شد.
- اعضای گروه داوران در زمان عضویت امکان نامزد شدن خود یا نهادی که به صورت استخدامی با آن همکاری دارند، را برای دریافت جایزه نخواهند داشت.
- نشستهای داوران حداقل با حضور ۵ داور تشکیل خواهد شد.
- تصمیم نهایی دست کم با ۳ رای مورد تصویب قرار خواهد گرفت.
- اسامی نامزدهایی که برای شرکت در مسابقه نهایی پذیرفته میشوند، همه ساله اعلان خواهد شد.
- گروه داوران میتواند یک طرح مشخص در ترویج علم یا خروجی ترویجی حاصل از طرحهای پژوهشی را نیز نامزد دریافت جایزه کند.
- انگیزه : فعالیت با انگیزه افزایش سواد علمی و ارتقای فرهنگی مبتنی بر آن در جامعه از راه ترویج علم انجام شده باشد.
- همت : گاه فرد یا سازمان ، بدون داشتن امکانات فراوان به ترویج علم میپردازد و به همت شخصی یا گروهی کار را پیش میبرد.
- سابقه فعالیت : ضروری است فعالیت مورد نظر حداقل از دو سال قبل شروع شده ، زمانی بر آن گذشته و کامل تر شده باشد . برای تداوم فعالیت ، ضروری است برنامهریزی نیز وجود داشته باشد.
- گستردگی: دامنه نفوذ عملکرد ترویجی به دو بخش جغرافیایی و سنی تقسیم میشود. از نظر جغرافیایی ، فعالیت میتواند پهنه گسترده تری از سرزمین ایران را در بر گیرد. از نظر سنی ، میتواند یکی از ردههای سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان یا همه آنها را پوشش دهد.
- برنامهریزی موثر: تمام فعالیتهای فرد یا سازمان باید در جهت رسیدن به نتیجهای تأثیرگذار و ماندگار برنامهریزی شده باشد و فرد یا سازمان هدف محدود و کوتاه مدت نداشته باشد.
- تنوع دستاورد: فعالیت یا کالای تولید شده باید رشتههای مختلف را در برگیرد یا در رشتههای گوناگون کاربرد داشته باشد.
- اصالت: در فعالیت علمی مورد نظر، باید خلاقیت، ابتکار و نوآوری وجود داشته باشد و تقلیدی نباشد، این معیار باید باتوجه به شرایط و وضعیت موجود سنجیده شود.
- کار گروهی: امکان جذب افراد بیشتر و ایجاد همکاری و همیاری بین آنها وجود داشته باشد.
- زمینهسازی برای فعالیتهای علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم: کار یا فعالیت نسل جوان را در بالا بردن سطح اطلاعات علمی، خلاقیت و ابتکار تشویق کند و آنها را به انجام دادن آزمایشها، پژوهشها و مطالعات علمی سوق دهد.