فراخوان پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم

فراخوان پانزدهمین دوره «جایزه ترویج علم ایران»، سال ۱۳۹۳

«جایزه ترویج علم ایران» چیست؟

انجمن ترویج علم ایران، انجمنی علمی است که تحت پوشش کمیسیون انجمن‌های علمی کشور فعالیت می کند. این انجمن مفتخر است که در سال ۱۳۹۳ برای پانزدهمین دوره متوالی «جایزه ترویج علم ایران» را به بهترین و خلاقانه‌ترین کوشش‌هایی که از سوی معلمان، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران، مروجان علم، برنامه‌سازان و فعالان رسانه‌ای، فعالان زیست‌محیطی، دانشجویان، استادان دانشگاه، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و حامیان مالی، رسانه‌ها، مدارس، نهادها، ناشران، مراکز علمی، سایت‌ها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها، انجمن‌های علمی، فرهنگ‌سراها، نشریات، سازمان‌های مردم‌نهاد و همه افراد حقیقی و حقوقی دیگر، اعم از انتفاعی،غیرانتفاعی،‌ دولتی و غیر دولتی، در راه ترویج علم صورت گرفته، اهداء کند.

منظور از «ترویج علم» چیست؟

داوران «جایزه ترویج علم ایران»، ترویج علم را در گسترده‌ترین معنای آن شامل هر کوششی می­دانند که به یکی از موارد زیر پرداخته باشد: قابل فهم‌ کردن مفاهیم، روش‌ها، دستاوردها، تاریخ، نقش اجتماعی و امکانات علم و فنّاوری برای عموم مخاطبان؛ بالا بردن سواد علمی جامعه؛ برقراری و گسترش ارتباط میان تولیدکنندگان علم و فنّاوری و عموم مردم و پیشبرد گفتگوهایی دو جانبه میان آنان برای آشنایی با نقطه‌نظرات یکدیگر؛ معرفی فرهنگ و تفکر علمی و انتقادی و کاربرد آن در همه حوزه‌های تصمیم‌گیری فردی و اجتماعی؛ معرفی علم به دانش‌آموزان و نسل‌های آینده به عنوان کندوکاوی لذت‌بخش در راه شناخت طبیعت و جامعه؛ جلب توجه عموم مردم به مقولات زیست‌محیطی و دعوت از طراحان و پدیدآورندگان فنّاوری در رعایت کردن استانداردهای زیست‌محیطی؛ معرفی فناوری‌های نوپدید به عموم مردم و بحث انتقادی درباره مزایا و معایب آن‌ها؛ پژوهش نظری و تاریخی درباره مفاهیم ترویج علم و سواد علمی و بررسی انواع الگوهای بین‌المللی و ملّی موجود در ارتقاء آن‌ها؛ مطالعه سیر تاریخی ترویج علم در ایران و جهان.

روش‌های ترویج علم کدام است؟

در «جایزه ترویج علم ایران»، محدودیتی در مورد «روش» بکار برده شده برای ترویج علم وجود ندارد و نامزد دریافت جایزه می‌تواند از یکی از شیوه‌های زیر یا هر شیوه خلاقانه دیگری استفاده کرده باشد: تدریس، نگارش کتاب و مقاله، سخنرانی‌های عمومی، انتشار مجله، ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، راه‌اندازی سایت، نمایش آزمایش­های علمی، برگزاری بازدیدهای علمی، تهیه فیلم و لوح فشرده، ساخت وسایل و ابزار، نگارش پایان‌نامه دانشگاهی و … . همان‌گونه که محدودیتی درباره شیوه‌های ترویج علم وجود ندارد، مواد، مصالح و ابزارهای بکار رفته در فعالیت‌های ترویجی نیز می‌تواند شامل هر مورد خلاقه‌ای باشد.

 

چه کسانی می‌توانند برای جایزه «ترویج علم ایران» نامزد شوند؟

اصلی‌ترین شرایط اهدای «جایزه ترویج علم ایران» عبارتند از نوآورانه و مستمر بودن فعالیت‌های انجام شده. نوآورانه بودن به آن معنا است که فعالیت‌های انجام شده صرفاً در قالب وظایف سازمانی/ حرفه‌ای از قبیل تدریس، ترجمه و … نباشند و کاندیدای دریافت جایزه با برداشتن گامی فراتر از وظایف حرفه‌ای، در حوزه کاری خود اقدام تازه‌ای برای ترویج علم کرده باشد. استمرار نیز بدان معنا است که مدارک ارائه شده از جانب نامزد دریافت جایزه، یا معرفی‌کنندگان او، نشان دهند که نامزد در بازه زمانی قابل ملاحظه‌ای دغدغه ترویج علم داشته و در طی زمان با بهبود کیفیت کاری خود توانسته تجربیاتی را در این زمینه گرد آورد.

به دلیل نبود محدودیت بر روی شیوه‌های ترویج علم، نمی‌توان فهرست کاملی از همه فعالیت‌هایی که ممکن است برنده «جایزه ترویج علم ایران» شوند، ارائه داد. اما در فایل زیر به برخی از حوزه‌هایی که در سال‌های پیش موفق به کسب جایزه شده‌اند، اشاره می‌شود.

برای دیدین ادامه مطلب فایل زیر را دانلود کنید :

پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم.d oc

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.