09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

هفتاد و دومین نشست ترویجی برگزار شد

هفتاد و دومین نشست ترویجی انجمن ترویج علم ایران با موضوع: فیزیک جدید برای عوام و با حضور آقای محمد سلیمانی تبار، دانش آموخته تاریخ علم دانشگاه تهران و دکتر ایرج نیک سرشت؛ دبیر نشست در روز یکشنبه ۱۹بهمن ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۰ از طریق صفحه اینستاگرام انجمن برگزار گردید؛

ورود علوم جدید به ایران علاوه بر مسیرهای مختلف، با اهداف و انگیزه های گوناگون انجام گرفت. یکی از انگیزه ها آشنایی عموم مردم با این علوم بود. از یک منظر می توان نخستین آثار بجا مانده از علوم جدید را به دو دسته ی کلی تقسیم کرد. یک دسته آثاری که برای دانش آموزان و متخصصین نوشته شدند و دسته ی دیگر آن هایی که برای استفاده ی عامه مردم به تحریر درآمدند. اهداف و انگیزه ی مولف یا مترجم، محل انتشار، ادبیات نگارش، چگونگی انتقال مفاهیم و غیره ازجمله عناصری هستند که با استفاده از آن ها می توان این تفکیک را قائل شد. به عنوان نمونه مطالب علمی را که در روزنامه ها و به طور کلی نشریات زمان قاجار چاپ می شدند اغلب به عنوان نوشته هایی غیرتخصصی و برای عموم در نظر می گیریم.
با نگاهی بر نخستین آثار نگاشته شده در فیزیک جدید، متوجه می شویم تقسیم بندی فوق درخصوص این آثار نیز صادق است. مثلاً نسخه ای با نام فیزیک مختصر عامیانه که در سال 1293 ه.ق توسط محمدطبیب کرمانشاهی ترجمه شده، همانطور که از عنوان آن برمی آید برای مخاطب عام نوشته شده است. یا مطالبی که میرزا کاظم محلاتی در روزنامه علمی می نوشت را می توان در این زمره قرار داد. شناخت ویژگی های این آثار می تواند کمک شایانی را برای دریافت بهتر چگونگی وضعیت ترویج و گسترش علوم جدید و به ویژه فیزیک جدید در زمان قاجار به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10