09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

چهار ماهواره دانشگاهی ایران در انتظار پرتاب

طرح ساخت دو ماهواره آت‌ست و ناهید با موفقیت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده که با پایان یافتن مراحل ساخت مدل پروازی در انتظار پرتاب هستند.

 دکتر سید مصطفی صفوی همامی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح طراحی و ساخت ماهواره ناهید در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به مشخصات ماهواره آت‌ست (Autsat) گفت: پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Autsat) با هدف طراحی، ساخت، تست و پرتاب میکرو ماهواره‌ای با وزن کمتر از 80 کیلوگرم و با توانایی سنجش از دور(بررسی پوشش گیاهی ایران) و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی در خردادماه 86 به صورت رسمی آغاز شد.

 وی با بیان اینکه طول عمر ماهواره سه تا پنج سال است، ادامه داد: ماهواره آت‌ست دارای ابعاد 500*600*550 سانتی متر است و برای حرکت در مدار خورشید آهنگ نیز ارتفاع 661 کیلومتری لحاظ شده است. به گفته صفوی همامی، طراحی و ساخت این ماهواره با همکاری شش دانشکده مهندسی هوافضا، برق، صنایع، مکانیک، کامپیوتر و نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفته است.

 وی اضافه کرد: طرح در هفت فاز اجرا می‌شود و آنتن UHF، سازه ماهواره و بردهای الکتریکی در کشور طراحی و ساخته شده و دوربین مورد نیاز ماهواره نیز خریداری شده است.

 صفوی همامی با بیان اینکه مدل مهندسی ماهواره توسط سازمان فضایی مورد تایید قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر ماهواره در نوبت پرتاب قرار دارد.

 وی ساخت ماهواره ناهید را از دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوافضا دانست و گفت: طراحی و ساخت ماهواره ناهید در پژوهشکده سامانه‌های فضایی سازمان فضایی انجام می‌شود که طراحی و ساخت47.5 درصد زیر سیستم این ماهواره به دانشگاه امیرکبیر واگذار شده است.

 وی گفت: این ماهواره برای استقرار در مدار بیضوی با اوج 375 و حضیض 250 کیلومتر با زاویه میل 55 درجه طراحی شده است.

 صفوی در خاتمه به دو پروژه ماهواره‌ای شریف ست دانشگاه صنعتی شریف و “ظفر” دانشگاه علم و صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: این دو ماهواره نیز در دستور کار قرار دارند و در آینده نزدیک پرتاب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10