09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

انجمن ترویج علم ایران با همکاری کرسی یونسکو در ترویج علم و مجمع خیرین مدرسه ساز نشست « نقش زنان مدرسه‌ساز در ترویج علم » را به مناسبت روز جهانی زنان در ریاضیات (زاد روز مریم میرزاخانی در روز ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار کرد.

انجمن ترویج علم ایران با همکاری کرسی یونسکو در ترویج علم و جامعه خیرین مدرسه‌ساز«نشست نقش زنان مدرسه ساز در ترویج علم» به مناسبت روز جهانی زنان در ریاضیات (زادروز مریم میرزاخانی) را در مجمع خیرین مدرسه‌ساز برگزار کرد.

در این نشست دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران و رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم، دکتر الهه حجازی نایب رئیس انجمن ترویج علم ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، منیر همایونی مدیر کانون توسعه فرهنگی کودکان،  مریم فیروزی تهیه کننده برنامه­‌های علم و فناوری تلویزیون، مهندس جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ، جمعی از بانوان خیر مدرسه ساز، جمعی از اعضای انجمن ترویج علم ایران و اعضای کمیسیون‌های جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور حضور داشتند.

همچنین دکتر فاطمه مهاجرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ارشاد دماوند و رئیس کمیسیون بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز، از طریق تماس تلفنی به جمع سخنرانان نشست پیوست.

این جلسه با هدف همفکری و همکاری در جهت بهبود کیفیت آموزش و تحصیل دانش‌آموزان، بیان مشکلات موجود در حوزه آموزش و مدرسه‌سازی و ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط موجود برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر قدیمی ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه، هفته کرامت و زادروز مریم میرزاخانی درباره‌ی مفهوم توسعه علمی و ارتباط آن با مدرسه‌سازی توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این رابطه گفت : در دنیای امروز، توسعه علمی زیرساخت توسعه پایدار هر کشوری است، توسعه‌ای که تضمین کننده سربلندی، اقتدار، عزت، رفاه و سعادت هر جامعه است، برای رسیدن به آن فرزندان هر کشور باید در محیط‌های علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند. مدرسه‌سازی یکی از راه‌هایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون می‌سازد. خیرین مدرسه‌ساز با ایثار مال خود در پیشرفت کودکان و نوجوانان ایرانی و ساخت ایران نوین در آینده سهم بسزایی داشته و هدف اصلی آنها انسان‌سازی است، ساخت مدرسه یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است اما برای تحقق این هدف باید علاوه بر ساخت مدارس به اصولی چون اشاعه تفکر علمی، علمی اندیشیدن، آموزش مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری، کارگروهی، توجه به منافع جمعی(ملی)، آموزش اخلاق و اصول انسانی نیز توجه شود.

او همچنین افزود: سالهاست که خیرین محترم آستین همت بالا زده و در جهاد مدرسه‌سازی شرکت کردند. با وجود تلاش­‌های خالصانه خیرین مدرسه‌ساز، بین آنچه که هست و آنچه باید باشد، تفاوت هست. اینجاست که توجه به  ترویج علم ضروری است. با توجه به اینکه ترویج علم به اشاعه بینش و تفکر علمی می انجامد، یعنی علاوه بر سواد، درک و آگاهی جامعه را افزایش می دهد. او همچین با ارائه انواع مختلف سواد گفت: برای توسعه جامعه ما به انواع سوادها نیاز داریم امروزه صرف مدرسه‌سازی نمی­تواند دانش‌آموزان را به همه سوادها مجهز کند. بنابراين خیرین محترم باید با رویکردی نو در این مسیر مقدس گام بردارند. رویکردی که علم به فرهنگ تبدیل شود.

در ادامه منیر همایونی در رابطه با اهمیت آموزش با کیفیت و فراگیر و عوامل موثر در رشد دانش‌آموزان گفت: هدف ما از این نشست توجه به آموزش است، آموزش از نوع با کیفیت و به‌روز که حق تمام کودکان و نوجوانان است. امروزه ما  تا حدودی توانسته‌ایم بخش سخت‌افزاری آموزش که شامل ساختمان و تجهیزات مدارس است را فراهم کنیم اما کل جامعه از آموزش با کیفیت برخودار نیستند.

وی افزود عواملی که در کیفیت بخشی به آموزش کودکان و نوجوانان موثر هستند جدا از ساختمان مناسب و وسایل و ابزارهای آموزشی روز، کمک به معلمان، محرومیت زدایی از مناطق محروم، محتوای کتاب‌های درسی به‌روز، کلاس‌ها و کارگاه‌های فوق درسی برای توسعه دانش عمومی،دسترسی به کتابخانه‌های غنی در مدارس، ارتباط نزدیک مدرسه با والدین به منظور آگاهی از وضعیت خانواده دانش‌آموزان و همچنین توجه به مسائل اجتماعی که بتواند آرامش خاطر خانواده، دانش‌آموزان را فراهم کند، نیاز داریم. امروز با توجه به مشکلاتی که داریم حفظ آرامش روحی دانش‌آموزان از جانب مدیران و آموزگاران بسیار ضروری است و بانوان مدرسه‌ساز می‌توانند در این امر مشارکت موثر داشته باشند.

دکتر حجازی نیز ضمن قدردانی از زحمات بانوان مدرسه‌ساز و ضرورت کار آنها گفت: ساخت مدرسه در کشور ما به دلیل نبود مدرسه در بسیاری از نقاط کشور هنوز جزء  اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی همچنین در رابطه با اهمیت آموزش با کیفیت، درباره مفهوم مدرسه باز و لزوم ایجاد این مدارس در کشور توضیحاتی ارائه کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا صحبت از مدرسه باز می‌شود، مدرسه‌ای که چارچوب ساختمانی ندارد  و دلیل آن چالش‌های سختی است که دانش‌آموزان با آن‌ها مواجه می‌شوند. چیزی که امروز ما به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم مناسب این چالش‌ها نیست و نمی‌توان با محتواهای مشخص دانش‌آموزانی تربیت کنیم که بتوانند مشکلات دنیای امروز را حل کنند. با توجه به مشکلاتی که ما امروز در جامعه داریم از جمله مشکلات بیکاری، مهاجرت، نداشتن نیروی متخصص و با کیفیت، باید برنامه‌های آموزشی را طوری طراحی کنیم که باعث بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان شوند.

در ادامه صحبت سخنرانان مریم فیروزی در رابطه با دید کل‌نگر نسبت به مسائل وقف و حواشی آن، موضوع بخشش در راه همگانی کردن و عمومی نمودن علم و تفکر علمی و همچنین از اولین نمونه‌های مدون وقف در ایران باستان و ایران پس از اسلام صحبت کرد. او در رابطه با نگرش دانشمند ایرانی، خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، در ساخت و اداره ربع رشیدی، شهری دانشگاهی، توضیحاتی ارائه کرد: مجموعه بی نظیر ربع رشیدی تا صدها سال در زمینه طراحی و اجرا و نگاه آینده نگاره خود پیشرو بوده، شهر دانشگاهی که در آن زمان برای تمامی نیازهای مادی و معنوی ساکنان خود تمهیدی اندیشیده بود(در کنار دانشکده ها،خانه های اساتید و کارکنان،مدرسه ،حمام ،مسجد بیمارستان و دارلایتام برای تأمین نیازهای ساکنان ساخته بود) و از هر دانشی شعبه‌ای راه‌اندازی کرده و ۶ هزار دانشجو در آن تحصیل می کردند‌ و برای بهره گیری از آخرین دانش روز برای آن‌ها از اقصی نقاط جهان اساتید را دعوت کرده بود.

فیروزی با توجه به نگاه کل‌نگر دانشمند بزرگ ایرانی در ساخت ربع رشیدی گفت: این نگاه کل‌نگر خود ناشی از تفکر علمی و تفکر حل مسئله است که از آموزش و دانش جدا نیست و اگر می‌خواهیم آموزش و دانش به طور مستمر و مؤثر در عمق جامعه جریان پیدا کند باید به تمامی جوانب آن نیز نگاه کنیم و نگاه آینده‌نگارانه داشته باشیم تا بتوانیم پیشرو و تأثیرگذار باشیم.

تأسیس نهادهایی که شناختن و شناساندن ارج نهادن به دانشمندان را وظیفه خود بدانند می توانند نقش مؤثری در ارائه الگوهای ارزشمند به جوامع داشته باشند فیروزی با یادآوری مناسبت تشکیل جلسه که《زادروز مریم میرزاخانی》 و 《روز  جهانی زنان در ریاضیات》 بود مثال هایی از نهادهای فعال در حوزه زنان که توسط زنان و برای تشویق و حمایت از زنان فعال در عرصه علم بویژه در حوزه STEM ( فیزیک، شیمی، زیست شناسی، فناوری مهندسی و ریاضیات) و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف امروز جوامع در تشویق هر چه بیشتر زنان در حضور و نقش آفرینی مؤثر در حوزه علم و مدیریت نهادهای علمی است مثال‌هایی را ذکر نمود.

در انتهای جلسه مهندس جعفری در رابطه با عملکرد جامعه خیرین مدرسه‌ساز از ابتدای تاسیس این موسسه تا به امروز توضیحاتی ارائه کردند و به معرفی کمیسیون‌های مختلف جامعه‌ خیرین و نحوه عملکرد آن‌ها پرداختند.

سایر شرکت کنندگان نیز به معرفی خود و عملکردشان در حوزه مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری و معضلات موجود در این حوزه پرداختند.

همچنین مقرر شد جلسات مستمری برای  دستیابی به راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات موجود در این حوزه و بهبود وضعیت آموزشی کشور، برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10