09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

ایران امروز از خواب علمی هزار ساله بیدار شده است

رضا منصوری، یکی از موسسین انجمن ترویج علم در مراسم اهدای جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهم رویداد ترویج علم، گفت: علم فراتر از آموزش عالی است.
وی افزود: مقاله محوری یکی از آفت‌های اصلی جامعه علمی کشور بوده و هست؛ به طوری که هر دانشجویی چندین مقاله دارد بدون اینکه از علم کافی برخوردار باشد. این موضوع نشان می‌دهد راه علم و راه وزارتخانه علوم در ایران اشتباه است.
منصوری با بیان اینکه هنوز در ایران دانشجویان تراز اول جهانی وجود دارند، ادامه داد: سالیانه چند هزار دانشجو در مقطع دکترا فارغ التحصیل می‌شود که متاسفانه اغلب آنان از علم کافی برخوردار نیستند گرچه همه آنها مقاله‌های زیادی را منتشر کردند.
منصوری تصریح کرد: ایران امروز بعد از هزار سال خواب علمی بیدار شده است و تازه بعد از انقلاب اسلامی جامعه نسبت به این خواب هزار ساله آگاه شد. همین بیداری یک نشانه امیدبخش برای آینده است؛ گرچه هنوز تا مطلوب راه بسیاری مانده است و باید چندین دهه بگذرد تا جامعه علمی به معنای واقعی در مسیر خود قرار بگیرد.
منصوری با بیان اینکه جامعه امروز در مسیر آگاهی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جامعه امروز ایران به خوبی تفاوت بین توهم و علم را می‌داند. خوشبختانه در ایران نسلی به وجود آمده که زندگی را می‌شناسد و نسبت به نسل‌های قبلی آگاه‌تر است و می‌تواند بیداری بعد از غفلت هزار ساله را به آینده روشن برساند.
وی یادآور شد: ترویج علم ترویج دانش علمی و یا گزاره علمی نیست. علم مبتنی بر توافق انسان‌هاست. با این دید باید گفت عمر علم کنونی تنها ۴۰۰ سال است و ایران نیز باید هرچه سریعتر علم به معنای توافق را سرلوحه اقدامات و حرکت خود قرار دهد. در عصر امروز جامعه یاد گرفته برای رسیدن به مطلوب باید توافق کند، بر اساس همین توافق بود که تحولات صنعتی در قرن ۱۹ و ۲۰ آغاز شد و امروز فناوری به بالاترین نقطه خود در طول تاریخ رسیده است.
منصوری بیان داشت: در ایران امروز هنوز گزاره ساده توافق را نمی‌دانیم البته نسل دهه ۸۰ و دهه ۷۰ نسبت به نسل‌های قبل آگاه‌ترند و بهتر می‌دانند علم یعنی توافق جدید بر مبنای اطلاعات جدید. با این دید، ترویج علم در واقع ترویج دانش علمی و گزاره‌های علمی نیست.
منصوری یادآور شد: جهان امروز مطلق بودن علم و دانش را نمی‌پذیرد.
وی با بیان اینکه واژه ترویج، ابداع ایرانی‌هاست، گفت: کلمه ترویج از نادر مفاهیم ایرانی در عصر جدید است که ترجمه نیست و یک رفتار کاملاً آگاهانه ایرانی است. ترویج علم به معنای ترویج دانش و دانسته‌های مکتوب نیست.
منصوری یادآور شد: کشورهای صنعتی به صورت سنتی بودجه‌های بزرگی را برای ترویج علم اختصاص دادند. در ایران اما دولت کارهای واجب‌تری دارد و عملا ترویج علم با بودجه دولتی فراموش شده است، به همین دلیل نقش سازمان‌ها و نهادهای مردمی در این بخش بسیار ویژه است و این سازمان‌ها نباید برای ترویج علم منتظر دولت بمانند.
لازم به ذکر است مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره ترویج و بیست و چهارمین دوره اهدای جایزه ترویج علم به همت انجمن ترویج علم ایران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10