09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

جایزه ترویج علم اهدا شد/ تقدیر از بهرام رادان در رویداد ترویج علم

مراسم اختتامیه دوازدهمین رویداد ترویج علم و بیست و چهارمین دوره اهدای جایزه ترویج علم به همت انجمن ترویج علم ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سیاوش صفاریان‌پور با اشاره به وجود بحران‌های نظامی در خاورمیانه و همچنین جنگ اوکراین، گفت: مسئله امروز جهان ناآگاهی و جهل است و باید در مسیر ترویج علم حرکت کرد.
در ادامه این مراسم، بهاره صفوی؛ دبیر بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم متن بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.
در این متن آمده است: “برگزاری سالانۀ هفتۀ ترویج علم در ایران که اکنون به دوازدهمین دورۀ خود رسیده است امسال در حالی هم‌زمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته می‌شود که  افراد بی‌گناه زیادی در غزه جان خود را از دست داده یا در بدترین شرایط انسانی و در بیم و امید زنده ماندن، روزهای وحشتناکی را سپری می کنند. روزهای بدی در عرصه بین‌المللی سپری می‌شود که نشان می‌دهد علم هم نمی‌تواند به تنهایی صلح آفرین باشد چراکه امروزه پیشرفته‌ترین و فناورانه‌ترین سلاح‌ها، دردهای بزرگی را برای بشر ایجاد کرده‌اند .جنگ در غزه، نه فقط ارزش‌های انسانی بلکه علم را هم به چالش کشیده است و نشان داده پیشرفت علم و فناوری بدون معنای انسانی و درک واقعی صلح، نتیجه‌ای جز تخریب انسان و انسانیت نخواهد داشت.
جهان امروز برای آنکه بتواند از علم برای رسیدن به توسعه استفاده کند، نیاز به صلحی فراگیر دارد؛ تنها در این شرایط است که با جلب اعتماد عموم جامعه به علم آنچنان که در شعار امسال روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه آمده و با پرداختن به موضوعاتی همچون سواد علمی و همسویی علم با نیازهای جامعه و همچنین آزادی و امنیت دانشگران، می توان از ظرفیت غیرقابل انکارعلم برای تغییر به سمت بهتر شدن گفت.
در دنیای ما که به سرعت در حال تغییر است، حمایت از توسعه علمی و تقویت درک از علم، صرفاً یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است،هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با تأکید و تمرکز بر این مهم، امسال نیز توانسته است با همراهی اعضای خود و با یاری‌گرفتن از دیگر نهادهای دولتی و مدنی که همگی دغدغه ترویج فرهنگ علم و گسترش خردورزی و عقلانیت را دارند، دوازدهمین برنامه ملی هفته ترویج علم و بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم را برگزار کند. برگزاری این رویدادها نشانه‌ای است از آنکه اندیشمندان و علاقه‌مندان به توسعه علمی کشور، امیدوار و خستگی‌ناپذیر، با وجود تمام دشواری‌ها و کاستی‌ها، هر یک به‌قدر توان خود برای بهبود شرایط می‌کوشند تا ارتقای علم و آگاهی را برای آینده ایران رقم زنند.
انجمن ترویج علم ایران امید دارد اشاعه تفکر علمی در جامعه پياده شود تا امكان توسعه علمی متوازن فراهم شود. همچنین امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان این جایزه که همگی از فعالان ترویج علم­اند ارتباط خود را با انجمن حفظ، و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر دلسوزان و کوشندگان علم کشور در فضایی مشترک و آکنده از همدلی  باشیم و در کنار یکدیگر در مسیر توسعه علمی کشور گام برداریم”.
در این مراسم، تندیس و لوح سپاس در بخش تلاشِ پایدار، به دلیل نقش مهم در تأسیس انجمن ترویج علم ایران و بنیانگذاری جایزه ترویج علم، به پاس سال‌ها تلاش مسئولانه و هدفمند برای توسعه و تعمیق فرهنگ علمی در میان اقشار مختلف جامعه، پشتیبانی صمیمانه و فروتنانه از فعالیت مروجان علم، نوآوری در صنعت نشر و عرضه کتاب و از رهگذر آن ترویج کتاب‌خوانی، تندیس و لوح سپاس بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم ایران به شهرداد میرزایی رسید.
 تندیس و لوح سپاس در بخش تلاشِ پایدار به علی دهباشی رسید. در متن لوح سپاس وی آمده است: هیأت ‌داوران برای قدردانی از سال‌ها تلاش بی‌وقفه، همه‌جانبه، امیدوارانه و آزادمنشانه در عرصه فرهنگ ایران زمین، بویژه تلاش چشمگیر در جلب توجه جامعه نسبت به زندگی و آثار بزرگان اندیشه، علم، ادب و هنر، تندیس و لوح سپاس بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علمایران را به علی دهباشی تقدیم کرد.
معصومه میرحسینی انارک نیز تندیس و لوح سپاس در بخش تلاش خلاقانه در ترویج علم را به منظور قدردانی از كوشش چشمگیر و فعالیت پیوسته در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق تربیت صدها علاقمند به علوم و منجم آماتور، ایجاد و تجهیز مراکز علوم و نجوم در نقاط محروم و پرورش نسلی از مروجان علم در جنوب شرق کشور، دریافت کرد.  
تندیس و لوح سپاس در بخش تلاش خلاقانه در ترویج علم به‌ منظور قدردانی از تلاش مسئولانه، مستمر و گسترده در حوزه نجوم، ترویج ستاره‌شناسی، زمین‌شناسی و طبیعت‌گردی و ارتقای شیوه ارائه مفاهیم علمی در آسمان نمای گنبدمینا و بکارگیری ظرفیت‌های این مرکز برای برگزاری شب‌های رصدی، به احمد کریمی رسید.
ذوالفقار دانشی هم تندیس و لوح سپاس در بخش رسانه و ترویج علم را به پاس سال‌ها تلاش حرفه‌ای، مسئولانه و نوآورانه  ترویج علم در رسانه‌، ویرایش و ترجمه‌های فراوان و درخشان کتاب‌های روزآمد علم برای همه، آموزش روزنامه‌نگاری علم و برگزاری انواع دوره‌های آموزشی علمی، بویژه برای نوجوانان، دریافت کرد.
تندیس و لوح سپاس در بخش نهادها و سازمانهای مروج علم، به پاس انجام  فعالیت‌های علمی و آموزشی با هدف ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان‌ها و محیط زیست و ایجاد محملی برای گفتگو، پژوهش و فرهنگ سازی  به جای تماشای صرف اشیاء تاریخی، به موزه صلح تهران اهدا شد.  ایران گرگین نیز تندیس و لوح سپاس در بخش تلاش ادبیات کودک (بزرگداشت توران میرهادی) را به‌ منظور تقدیر از تلاش مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه، انسانی و اخلاقی در ترویج علم و آگاهی و نقش موثر در عمومی سازی ادبیات کودک در حوزه‌های گوناگون و تلاش و همکاری مستمر در تالیف نخستین فرهنگنامه كودكان و نوجوانان ایرانی با رویکرد دانش بومی، دریافت کرد.  
تندیس و لوح سپاس در بخش محیط زیست (بزرگداشت هنریک مجنونیان) در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق آموزش محیط زیست و بوم گردشگری، توجه خاص به رویکرد کاوشگري در طبیعت براي کودکان و نوجوانان به‌ صورت عملی و تجربی و فعالیت‌هاي حرفه اي و داوطلبانه در نواحی مختلفایران، به پویا نیکجو» رسید.   
دختر مراد حاصل پشنگه نیز به نمایندگی از وی، تندیس و لوح سپاس در بخش معلمان مناطق محروم (بزرگداشت محمد بهمن بیگی را به دلیل سال‌ها تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان عشایر فارس و خوزستان را دریافت کرد.
در پایان نیز هیئت مدیره انجمن ترویج علم‌ ایران، از بهرام رادان به عنوان هنرمندی سرشناس و دغدغه‌مند که در راستای عمومی‌سازی دانش از طریق برقراری ارتباط نزدیک با بطن جامعه و ترویج مفاهیم  تخصصی علم به زبان ساده با استفاده مؤثر از بستر سینما در مستند علمی فاخر “کاپیتان من” تلاشی چشم‌گیر و شایسته داشته است، تقدیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10