09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

علوم پایه، غرور ملی هر کشوری است

همزمان با هفتۀ ترویج علم، نشست ترویج علوم پایه و ترویج علم با موضوع شیوه‌های ترویجی علوم پایه و بنیادی به همت انجمن ترویج علم ایران در دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست که جمعی از اساتید علوم پایه کشور در اون حضور داشتند، علی اکبر موسوی موحدی؛ رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ریاضی علم تعادل است، گفت: علوم پایه فراتر از ریاضی فیزیک شیمی و هر رشته دیگری با ضمیر انسان ارتباط معنایی دارد.
وی افزود: بخش زیادی از علوم پایه نیاز به ارتباط فرد با ضمیر خود دارد چراکه این علم تنها اطلاعات نیست بلکه کشف است.
موسوی موحدی با اشاره به نقش علوم پایه در غرور ملی، ادامه داد: تمام بزرگان علم از ابن سینا تا ابوریحان و زکریا و خوارزمی و رازی تا نیوتون و انیشتین و کخ، همگی در زمره دانشمندان علوم پایه هستند. این نشان‌دهنده اهمیت این علوم است.
رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران تصریح کرد: ترویج علم مراتب مختلفی دارد که مرحله اول آن تحول اجتماعی ایجاد می‌کند؛ این دقیقاً همان کاریست که نیچر با بیان آخرین دستاوردهای علم به زبان عامه مردم انجام می‌دهد. در واقع این مجله کشف دست اول علم را به جامعه ارائه می‌دهد. ترویج علم پایه باید با این دید انجام شود.
موسوی موحدی خاطرنشان کرد: قطع به یقین اگر ۵ شخصیت بلندپرواز علمی در ایران وجود داشت، همین تعداد کم می‌توانست تمام جامعه را متحول کند.
خسرو خواجه؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با تاکید بر لزوم ارتقای مدیریت علمی با شاخص‌های استاندارد، ارتقای کیفیت پژوهش در علوم پایه را امری ضروری دانست و یادآور شد: علوم پایه به طور مستقیم و غیرمستقیم با اقتصاد کشور در ارتباط است. این موضوع به ویژه در علم بایو عینیت دارد.
وی افزود: امروزه درآمدهای ارزی بالا و کارکردهای مختلف علوم پایه در بخش‌های مختلف جامعه توسعه‌یافته را نمی‌توان نادیده گرفت. همین مهم ضرورت ترویج این علوم را مشخص می‌کند.
در ادامه این نشست، سعید سمنانیان؛ استاد شاخص دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به اینکه مردم صاحبان اصلی کشور هستند، گفت: هزینه علم و دانشگاه از جیب مردم پرداخت می‌شود؛ بنابراین دانشگاه نیز باید برای مردم و مجهز کردن جامعه به سلاح علم فعالیت کند.
وی با تاکید بر لزوم ترویج علم، تصریح کرد: تشنگی علم در جامعه ایرانی در بالاترین سطح ممکن وجود دارد اما این تشنگی باید با ترویج علم پای به سمت مطلوب هدایت شود.
سمنانیان خاطرنشان کرد: تمام دستاوردهای امروز بشر در همه عرصه‌ها مدیون و وامدار علوم پایه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10