09303431087

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران امروز از خواب علمی هزار ساله بیدار شده است

رضا منصوری، یکی از موسسین انجمن ترویج علم در مراسم اهدای جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهم رویداد ترویج علم، گفت: علم فراتر از آموزش عالی است.
وی افزود: مقاله محوری یکی از آفت‌های اصلی جامعه علمی کشور بوده و هست؛ به طوری که هر دانشجویی چندین مقاله دارد بدون اینکه از علم کافی برخوردار باشد. این موضوع نشان می‌دهد راه علم و راه وزارتخانه علوم در ایران اشتباه است.
منصوری با بیان اینکه هنوز در ایران دانشجویان تراز اول جهانی وجود دارند، ادامه داد: سالیانه چند هزار دانشجو در مقطع دکترا فارغ التحصیل می‌شود که متاسفانه اغلب آنان از علم کافی برخوردار نیستند گرچه همه آنها مقاله‌های زیادی را منتشر کردند.
منصوری تصریح کرد: ایران امروز بعد از هزار سال خواب علمی بیدار شده است و تازه بعد از انقلاب اسلامی جامعه نسبت به این خواب هزار ساله آگاه شد. همین بیداری یک نشانه امیدبخش برای آینده است؛ گرچه هنوز تا مطلوب راه بسیاری مانده است و باید چندین دهه بگذرد تا جامعه علمی به معنای واقعی در مسیر خود قرار بگیرد.
منصوری با بیان اینکه جامعه امروز در مسیر آگاهی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جامعه امروز ایران به خوبی تفاوت بین توهم و علم را می‌داند. خوشبختانه در ایران نسلی به وجود آمده که زندگی را می‌شناسد و نسبت به نسل‌های قبلی آگاه‌تر است و می‌تواند بیداری بعد از غفلت هزار ساله را به آینده روشن برساند.
وی یادآور شد: ترویج علم ترویج دانش علمی و یا گزاره علمی نیست. علم مبتنی بر توافق انسان‌هاست. با این دید باید گفت عمر علم کنونی تنها ۴۰۰ سال است و ایران نیز باید هرچه سریعتر علم به معنای توافق را سرلوحه اقدامات و حرکت خود قرار دهد. در عصر امروز جامعه یاد گرفته برای رسیدن به مطلوب باید توافق کند، بر اساس همین توافق بود که تحولات صنعتی در قرن ۱۹ و ۲۰ آغاز شد و امروز فناوری به بالاترین نقطه خود در طول تاریخ رسیده است.
منصوری بیان داشت: در ایران امروز هنوز گزاره ساده توافق را نمی‌دانیم البته نسل دهه ۸۰ و دهه ۷۰ نسبت به نسل‌های قبل آگاه‌ترند و بهتر می‌دانند علم یعنی توافق جدید بر مبنای اطلاعات جدید. با این دید، ترویج علم در واقع ترویج دانش علمی و گزاره‌های علمی نیست.
منصوری یادآور شد: جهان امروز مطلق بودن علم و دانش را نمی‌پذیرد.
وی با بیان اینکه واژه ترویج، ابداع ایرانی‌هاست، گفت: کلمه ترویج از نادر مفاهیم ایرانی در عصر جدید است که ترجمه نیست و یک رفتار کاملاً آگاهانه ایرانی است. ترویج علم به معنای ترویج دانش و دانسته‌های مکتوب نیست.
منصوری یادآور شد: کشورهای صنعتی به صورت سنتی بودجه‌های بزرگی را برای ترویج علم اختصاص دادند. در ایران اما دولت کارهای واجب‌تری دارد و عملا ترویج علم با بودجه دولتی فراموش شده است، به همین دلیل نقش سازمان‌ها و نهادهای مردمی در این بخش بسیار ویژه است و این سازمان‌ها نباید برای ترویج علم منتظر دولت بمانند.
لازم به ذکر است مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره ترویج و بیست و چهارمین دوره اهدای جایزه ترویج علم به همت انجمن ترویج علم ایران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10