09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

حمایت ویژه بنیاد ملی علم ایران از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی


مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان کشور در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد.
در این مراسم، علی جعفریان دهکردی، معاون پژوهش و فناوری بنیاد ملی علم ایران گفت: بنیاد ملی علم ایران در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و اساسنامه آن در سال ۱۳۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید شد.
وی افزود: این بنیاد در سال‌های گذشته قریب به 29 هزار پروپوزال در شاخه‌های مختلف از بیش از ۳۱۰ دانشگاه پژوهشگاه و موسسه دریافت کرده است و در این مدت ۱۴۲۹ پروپوزال دریافتی در بخش بین‌الملل داشت همکاری با بیش از ۱۰۰ هیئت علمی در قالب کارگروه‌ها و همچنین ۳۸ هزار هیئت علمی به صورت داور و ناظر از دیگر فعالیت‌های این بنیاد است.
جعفریان با اشاره به حمایت‌های مستمر بنیاد ملی علم ایران بر اساس پیشنهاده پژوهشگران، ادامه داد: این بنیاد در این سال‌ها برنامه‌های خود را در ۶ قالب طرح‌های پژوهشی، پسا دکتری، کرسی و گرند پژوهشی، پایان نامه و رساله، ترویج علم، طرح ها و کارگاه‌های بین‌المللی، طراحی و اجرا کرده است.
وی با اشاره به برنامه‌ها و حمایت‌های ویژه این بنیاد در سال‌های اخیر، گفت: «پژوهش‌های حوزه انقلاب زیستی»، «شتاب دهی به پژوهش‌های علوم و فناوری‌های کوانتومی»، «حرکت در مرز دانش جهانی» ، «پژوهش عمیق شرکت‌های دانش بنیان» و «دستیابی به نمونه‌های محصول بدیع و نوظهور» از مهمترین برنامه‌های این بنیاد است.
جعفریان اضافه کرد: «انجام پژوهش‌های موثر بلند مدت» «تمرکز بودجه‌های پژوهشی در مسیر اهداف خاص و اولویت‌دار»«تحقق ماموریت گرایی در بین پژوهشگران»، «افزایش بازدهی پژوهش» و همچنین «افزایش احتمال دستیابی به فناوری در گام بعدی»، ضرورت و اهمیت حمایت‌های برنامه محور است.
وی با اشاره به توزیع جنسیتی و سنی دریافت کنندگان حمایت‌های بنیاد ملی ایران در ۲۰ سال گذشته، اظهار داشت: در این مدت بیش از ۷۳ دریافت کنندگان حمایت‌ها مرد بودند. ۱۶ درصد از دریافت کنندگان حمایت‌ها بالای ۶۰ سال، ۲۳ درصد بین ۵۱ تا ۶۰ سال، ۲۲ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال و ۳۹ درصد نیز بین ۴۱ تا ۵۰ سال داشتند.
معاون پژوهش و فناوری بنیاد ملی علم ایران اظهار داشت: پراکندگی حوزه‌های پژوهش نیز به این ترتیب بود که ۲۰ درصد علوم پزشکی، ۲۱ درصد علوم کشاورزی، دامی و محیط زیست، ۲۱ درصد فنی و مهندسی، ۱۰ درصد علوم انسانی، ۲۰ درصد علوم پایه و ۸ درصد نییر سایر حوزه‌ها را شامل شد.
وی با اشاره به برنامه‌های آتی این بنیاد، خاطرنشان کرد: فراخوان شناسایی و معرفی ویژگی‌های قالب‌های اثربخش ترویج علم در ایران در چارچوب طرح پژوهشی رساله دکترا، بهمن و اسفند ۱۴۰۲ اعلام می‌شود. همچنین در چارچوب دوره‌های پسا دکترا در حوزه ترویج علم نیز فراخوانی هشتم آذر ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10