09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

علم نتوانست توسعه و صلح فراگیر به ارمغان بیاورد

مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان کشور در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد.
در این مراسم، اکرم قدیمی ضمن تشکر از همکاران و برگزارکنندگان این مراسم، گفت: امسال دوازدهمین سالی است که به مناسبت هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت توسعه و صلح گرد هم می­‌آییم و این روز را به امید و آرزوی سالی بهتر برای جهانیان ارج می‌نهیم.
وی افزود: امسال در حالی این روز را گرامی می­‌داریم که افراد بی‌گناه زیادی در غزه جان خود را از دست داده و یا در بدترین شرایط انسانی و در بیم و امید زنده ماندن روزهای وحشتناکی را سپری می­‌کنند.  
قدیمی ادامه داد: به نظر می‌رسد علم نتوانسته است صلح و توسعه را برای همگان به ارمغان بیاورد یا شاید ما انسان ها نخواستیم علم مسئولیت اصلی و بنیادین خود را برای همگان انجام دهد.
وی اضافه کرد: استفاده اخلاق­مدارانه از علم، حلقه مفقوده این روزهای بشریت است، روزهایی که به وسیله آخرین دستاوردهای علمی می­‌توان صحنه درد و رنج کودکان زخمی و آواره را دید و بر اخلاق گمشده از دامان بشریت گریست.


قدیمی با بیان اینکه جنگ خبر نیست، اظهار داشت: جنگ گلوله‌های واقعی است که توسط سربازان شلیک می‌شود. کشته شدن انسان‌های بی‌گناهی‌ است که میل به مُردن ندارند و قدرت نمایی افرادی‌ است که انسانیت در درون آن‌ها مرده است. جنگ خبر نیست، جنگ واقعیتی تلخ و وحشتناک است و امروز همه ما با هر سمت و سوی سیاسی و اجتماعی که داریم عزادار سوگ انسانیت هستیم.
وی ادامه داد: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی است تا یادآوری کنیم، بنابر گفته یونسکو، علم یک حق بشری است، صلح نیز حق تک تک افراد بدون هیچگونه تبعیضی است.
قدیمی بیان داشت: روز جهاني علم براي صلح و توسعه با هدف ايجاد ارتباط تنگاتنگ­ ميان علم و اقشار مختلف جامعه برای رسیدن به اهدافی همچون بهره‌مندي آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوري و نوآوري، معرفي پيشكسوتان و شخصيت‌هاي علمي برجسته كشور، ايجاد زمينه مناسب براي آشنايي دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمي، ايجاد بستر و فضاي مناسب گفتمان پيرامون تأثير علم، فناوري و نوآوري بر زندگي روزمره مردم از سال ۲۰۰۱ به وسیله  یونسکو نامگذاری شده است؛ این در حالیست که در همان سال جمعی از  بزرگان و دغدغه مندان و دوستداران توسعه علمی ایران،  انجمن ترویج علم را بنا نهادند.
وی افزود: از سال ۱۳۹۱ انجمن ترویج علم ایران با همکاری برخی از نهادهای علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی این مناسبت بین المللی را پاس داشته است و ضمن بزرگداشت  این مناسبت جهانی در راستای ارتباط علم و جامعه، هفته ترویج علم  برگزار می‌کند. در این بین، یونسکو برای تأکید بر ظرفیت های عظیم علم، هر ساله روز جهانی علم برای صلح و توسعه را جشن می­‌گیرد. امسال، ضمن بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه برای توسعه پایدار، با توجه به اهمیت این موضوع، این سال   بنا به پیشنهاد یونسکو به دهه بین‌المللی علوم برای توسعه پایدار (2024-2033) تبدیل شد.


قدیمی تصریح کرد: در این راستا در این هفته انجمن نشست شیوه‌های ترویجی علوم پایه و بنیادی و  نشستی با عنوان اولویت تغییر اقلیم در ایران چیست؟ با حضور اساتید پیشکسوت و نامدار کشور در روز ۲۳ آبان برگزار خواهد کرد. همچنین یونسکو امسال بر اهمیت اعتماد عمومی به علم تأکید دارد و معتقد است علم در جستجوی مداوم کشف حقیقت است.
وی اضافه کرد: بسیار روشن است توجه به اعتماد به علم به عنوان فرهنگ ضروری است. با توجه به نقشي که اعتماد به علم به عنوان منبع معتبر ِشناخت در شیوه عملکرد شهروندان و مراجع علم و فناوری در جوامع دارد. شاید بتوان گفت در فرایند رشد و پیشرفت علم وفناوری، رابطه‌ای دوسویه بین علم و جامعه برقرار است که از سواد علمی به مشارکت می رسد.
قدیمی یادآور شد: رشد روزافزون علم و فناوری ازیک سو، موجب ارتقای کیفیت زندگي و رفاه اجتماعي مي شود و از سوی دیگر، به مشارکت فعال مردم منجر خواهد شد.
وی تاکید کرد: در جهان در حال تغییر امروزی، حمایت از علم و پژوهشگران سنگ‌ بنای توسعه علمی است.
قدیمی در پایان ضمن اشاره به برنامه‌های هفته تروبج علم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که با خود صلح نکنیم هرگز نمی‌توانیم در جهان بیرون به صلح برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10