09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

کشور هیچ برنامه راهبردی در علم و دانشگاه ندارد

مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران با حضور جمعی از مسئولان و مدیران علمی و سیاسی کشور در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد.
در این مراسم، مجید قاسمی، رئیس شورای انجمن‌های علمی با اشاره به لزوم حرکت از وضعیت فعلی به سمت مطلوب، گفت: حمایت از پژوهشگران و دانشگاهیان امری ضروری برای رسیدن به مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه هیچ برنامه راهبردی قابل اعتنایی در حوزه علم وجود ندارد، افزود: اغلب مراکز علمی و تحقیقاتی کشور بدون برنامه راهبردی بلند مدت و میان مدت فعالیت می‌کنند و به همین دلیل است که دستاورد قابل اعتنایی در این حوزه‌ها به دست نمی‌آید اما اگر برنامه راهبردی وجود داشت مطلوب و ابزار رسیدن به مطلوب کاملاً ملموس بود.

قاسمی تراکم غیر منطقی در برخی رشته‌های دانشگاهی و عدم تعادل در علوم پایه را از نتایج فقدان یک برنامه راهبردی در حوزه علم دانست و اظهار داشت: در حالی که کشور در بخش علمی با کمبود منابع مواجه است و دانشگاه‌ها با محدودیت منابع دست و پنجه نرم می‌کنند، منابع موجود عمدتاً در رشته‌هایی صرف می‌شود که در آینده کشور نقش اثربخش نخواهند داشت.
رئیس شورای انجمن‌های علمی تصریح کرد: اگر امروز در رشته‌های علوم پایه که مهمترین شاخه برای توسعه کشور هستند، داوطلبی وجود ندارد، باید دلیل را در عدم تقاضای تعریف شده جستجو کرد. به عبارت بهتر کشور هنوز نتوانسته تقاضای درستی در حوزه علوم پایه ارائه دهد.
قاسمی تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی سابق آمریکایی‌ها اسناد علوم پایه این کشور را ربودند و بعدها استارت‌آپ‌های خود را بر پایه آن اسناد استوار کرده و به راه انداختند، این نشان می‌دهد علوم پایه تا چه میزان در توسعه کشورها اهمیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: تقاضا دستوری نیست بلکه علمی است؛ در واقع تقاضا و قیمت تابع هم هستند اگر امروز در رشته‌های علوم پایه داوطلبی وجود ندارد، به دلیل فقدان تقاضای علمی و راهبردی است.
قاسمی در پایان تاکید کرد: در دانش فرسوده، دانشمند بی‌عمل و دانشمندی که خیر عمومی را لحاظ نمی‌کند، خردی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10