09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

رصد خانه ملی

رصدخانه ملی
خبر افتتاح رصدخانه ملی به عنوان یکی از پروژه‌های کلان ملی کشور در روز هشتم تیرماه با حضور مجازی رئیس جمهور، حواشی فراوانی به همراه داشت . این امر نه تنها نشان می‌دهد جامعه علمی کشور با دقت و تیزبینی، پیگیر مسائل علمی است بلکه نوید روشنی از حضور جامعه علمی و دقت نظر و حساسیت آنها نسبت به موضوعات علمی را نشان می‌دهد. پر واضح است جامعه علمی منکر اهمیت این پروژه عظیم ملی نیست بلکه انتظار دارد از واژه‌ها در جای دقیق و به صورت شفاف استفاده شود. نحوه اعلام و انتقال خبر بویژه اخبار علمی بسیار مهم و حساس است و جامعه علمی با نگرش علمی و تفکر انتقادی ضمن رصد اینگونه اخبار، نقش دیدبانی علم را ایفا می کند. پرسشگری و مطالبه‌گری رمز پیشرفت است. باید از این فرصت بهره جست و آن را گامی رو به جلو تلقی کرد. بنابراین، پاسخگویی به مطالبات و شفافیت در امور بهترین راهی است که سبب می‌شود جامعه از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای خود به خوبی بهره بگیرد.
پاسخ به جامعه علمی در خصوص انتقادات وارد شده به نوع خبر، به سادگی قابل رفع است. با نگاه به مصاحبه آقای دکتر خسروشاهی مجری محترم این پروژه مبنی بر اینکه ” برای برگزاری این مراسم واژه مناسبی انتخاب نشده است”، می‌تواند آغازی بر گفت‌وگو میان متخصصان حوزه نجوم باشد.
نیک می‌دانیم شکوفایی و باروری اندیشه ها و اقدامات علمی در گرو حضور جامعه علمی اعم از انجمن های علمی مرتبط و تمامی علاقمندان و دغدغه‌مندان این عرصه است. امید است تلاش های صورت گرفته برای این پروژه ملی هر چه زودتر به منصه ظهور برسد و شاهد تعامل نزدیک میان مسئولان این پروژه ملی با جامعه علمی نجوم باشیم.
به نمایندگی از انجمن ترویج علم ایران ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در این پروژه بزرگ ملی، در راستای ترویج گفتمان علمی و هم افزایی میان متخصصان و کارشناسان نجوم کشور از مسئولین امر و اساتید بزرگ علمی این حوزه دعوت می‌کنیم در جلسه‌ای مشترک به بررسی و تحلیل این موضوع از ابعاد گوناگون اهتمام ورزند.
بی‌شک پیشرفت کشور نیازمند حضور همه اساتید، متخصصان و کارشناسان امر است تا دست در دست هم ایران را به مهر کنیم آباد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10