09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

نخستین قطعه تلسکوپ رصدخانه ملی ایران رونمایی شد

مسعود بیدار، عضو تیم مکانیک رصدخانه ملی ایران در حاشیه مراسم رونمایی و تست این قطعه که در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار داشت: تلسکوپ رصدخانه ملی حدود 60 تا 65 تن وزن دارد که وزن قسمت متحرک آن حدود 55 تن است. در تلسکوپ‌های بزرگ (با قطر آینه اصلی بیش از 2 متر) به دلیل ابعاد و دقت عملکرد بسیار بالای مورد نیاز تنها راه حل برای مهار وزن، استفاده از یاتاقان‌های هیدروستاتیکی (HSB) است.عضو تیم مکانیک رصدخانه ملی ایران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اظهار داشت: از بین معدود تولیدکنندگان یاتاق‌های هیدرولیکی در دنیا تنها یک شرکت ایتالیایی حاضر به تحویل این قطعه به ایران شد که برای ساخت این قطعه 300 هزار یورو معادل 1.5 میلیارد تومان و دو سال زمان درخواست کرده بود. لذا تصمیم به ساخت این قطعه در کشور گرفتیم و طی طرح امکان سنجی با هزینه‌ای حدود یک بیستم قیمت درخواستی و در مدت یک سال موفق به ساخت این قطعه شدیم.

دکتر رضا منصوری، مدیر طرح کلان رصدخانه ملی ایران هم در مراسم رونمایی از یاتاقان‌های هیدروستاتیکی تلسکوپ رصدخانه ملی به مرور تاریخچه پیگیری ساخت رصدخانه ملی در کشور پرداخت و گفت: ایده احداث چنین رصدخانه‌ای در کشور به دوران ناصرالدین شاه برمی‌گردد. در این دوره محمودخان قمی (مشاور الملک) که از منجمان تحصیل کرده فرانسه بود و حتی سیارکی کشف کرده بود مدت‌ها پیگیر رصدخانه سلطنتی بود که در نهایت ناصرالدین‌شاه قاجار به او پاسخ داده بود که «ما را نیازی به اسباب فرنگی تفرج آسمان نیست و نباید پول را خرج هوا کرد»!

 منصوری خاطرنشان کرد: در دهه 60 یکی از ایرانیان ثروتمند که تسلکوپ‌های بزرگ مستقر در جزایر قناری را دیده بود برای ساخت یک رصدخانه ملی توسط دانشگاه کرمان اعلام آمادگی کرد ولی این پروژه به حدی طول کشید و آن فرد آنقدر اذیت شد که از تصمیم خود پشیمان شد!عضو شورای سابق پژوهش‌های علمی کشور تصریح کرد: در سال 1377 پیشنهاد طرح تاسیس رصدخانه ملی ایران به عنوان یکی از دو طرح کلان پژوهشی در شورای پژوهش‌های علمی مطرح و در سال 78 طرح مکان‌یابی رصدخانه ملی تصویب شد. مطالعات کتابخانه‌یی طرح از سال بعد شروع شد و در سال 81 بودجه‌ای برای مکان یابی رصدخانه ملی از سوی وزارت علوم تخصیص داده شد. در اسفند ماه 82 طرح رصدخانه ملی در هیات دولت تصویب شد اما به دلیل مشکلات موجود کار به کندی پیش می‌رفت تا در آذر ماه 85 طرح رصدخانه ملی به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محول شد و به همت ریاست پژوهشگاه پروژه به طور جدی پیگیری شد.

دکتر لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم طی سخنانی در این مراسم با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن این طرح در ایام نیمه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بعد از رصدخانه خواجه در مراغه پس از هزار سال رصدخانه‌ای حرفه‌یی در کشور در حال ساخت است که آثار پربرکتی برای کشور خواهد داشت. همراه با این رصدخانه حجم عظیمی از نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف تربیت شده، پژوهشکده نجوم تاسیس شده و تحقیقات جدی نجومی در حال انجام است و تیم فنی خوبی در این حوزه در حال شکل‌گیری است.

منصوری، نماینده مردم کاشان در مجلس هم با بیان این که کاشان همواره مهد علم و تمدن و شعر بوده و با ساخت رصدخانه ملی ایران در این شهرستان بر غنای آن افزوده خواهد شد آمادگی خود را برای هر گونه حمایت و کمک به رفع مشکلات طرح اعلام کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10