09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

هم اندیشی زن،علم و زندگی

انجمن ترویج علم ایران با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

“هم ­اندیشی زن،علم و زندگی” را  در روز 19 اسفندماه  برگزار کرد

 

با حضور جمعی از فرهیختگان هم ­اندیشی زن، علم و زندگی با حضورخانم­ ها دکتر زهرا امام جمعه، زهرا صدراعظم نوری، دکتر سیده فاطمه مقیمی، خانم ملکی­ ها و دکتر الهه حجازی (دبیرهم ­اندیشی) برگزار شد.

در ابتدای این نشست خانم دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران هدف این هم اندیشی رافراهم ­سازی شرایط بهتری برای حضور فعال زنان در جامعه  بیان و از کارگروه “زن و علم” انجمن که این نشست را برگزار کرده بودند تشکر کرد.

خانم دکتر زهرا امام جمعه، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در این نشست گفت:یکی از مهم­ترین عواملی که باعثکم رنگ تر شدن نقش زنان در جامعه امروزی می­شود،وجود حس رقابت­ جویی و مقایسه نادرست مردان و زنان است که این امر موجب کمتر شدن اعتماد به نفس زنان و در مقابل، بیشتر شدن افکار سستی مثل فقدان توانایی زنان در پذیرش مسئولیت­ های مهم و سیاسی می­ شود. خانم دکترامام جمعه ادامه داد: از نمونه ­هایی که باعث سرخوردگی زنان و دختران ما می­ شود می­توان به بازار کار و شرایط تحصیل اشاره کرد؛ با توجه به آمار تعداد دختران تحصیل کرده و بیکار رو به افزایش است که این امر ناخوشایند، دختران ما را دردوران جوانی با نوعی پوچ­گرایی وسرخوردگی مواجه می­کند.

ایشان اشاره کرد:افکار سنتی برخی  اشخاص کوتاه نظر باعث حرکت جامعه به سمت مردسالاری شده است که این روند را باید از پایه تغییر داد و نباید فقط از یک شخص انتظار ایجاد شرایط درست را داشت زیرا این باورها ساختاری و درونی است.

خانم دکتر الهه حجازی، دانشیار دانشگاه تهران و دبیر جلسه هم ­اندیشی زن،علم و زندگی در ادامه صحبت ­های  خانم دکتر امام جمعه گفت:در زمینه تحصیل نیز تا حدی به زنان ما بی­اعتنایی شده است به عنوان مثال ساختار دانشگاه تهران ساختاری مردانه است و زنان در عرصه­ های مدیریتی حضور کم رنگی دارند.

در ادامه این هم اندیشی خانم زهراصدراعظم نوری به عنوان اولین شهردار زن اظهار داشت:دو عامل مهم برای هر فرد در زندگی، تحصیل و تجارب عملی است که به نظر من عامل دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است پس زنان ما هم مانند مردان به تجربیات عملی برای موفقیت بیشتر نیازمند هستند اما همانطور که بیان شد امروز  نقش زنان در امور سیاسی و اداری کشور بسیار کم است. در صورتی که تمامی مشاغل به خصوص امور سیاسی به نگاه صلح­ جو و امیدوار زنان نیازمند هستند.ایشان افزوند:دنیای امروز به این نتیجه رسیده است  که باید بیشتر از زنان در امور اداری کشور استفاده کند زیرا تمام جوامع به نگاه لطیف و صلح­ جو نیاز دارند. زیرا  زنان نوید بخش صلح و امید و آرامش هستند، بر این اساس امیدوارم که نقش زنان شاغل در جامعه ما پررنگ­تر شود.

خانم ملکی­ ها بانوی گران قدری که پس از فوت همسرشان توانستند با سخت کوشی و پشتکار فراوان و البته فداکاری و ایثار چهار فرزند  خود را به ثمر برسانند و یک شرکت کامپیوتری را با موفقیت مدیریت کنند.خانم ملکی­ ها در مورد تلاش هایشان در طول این سال ها سخن گفتند و  از نبود یک ساختار حمایتی برای زنان بیوه گفت و اینکه فقط با تلاش و خود باوری می­توان موانع را از سر راه برداشت.از نظر خانم ملکی­ ها وجود مراکزی که به وضعیت زنان بیوه رسیدگی کنند و ماهیگیری را به آنها آموزش دهند ضروری است.

خانم دکتر سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین برتر جهان اسلام در ادامه این نشست در مورد عوامل رشد و موفقیت خود گفت:تمام زنان برای رسیدن به پیروزی و موفقیت در راستای اهداف شان به یک مشوق و حامی احتیاج دارند،که من هم از این قاعده مستثنی نبوده و همواره همسرم مشوق من در رسیدن به اهدافم بوده است.این بانوی موفق از تسلیم نشدن و امیدوار بودن به عنوان دو ویژگی مهم درانجام هر کار اشاره کرد و در آخر بیان کرد: هر انسانی چه مرد و چه زن باید در انجام وظایف خود سعی در بهترین بودن داشته باشد و همیشه تمام تلاش خود را در راستای وظایف خود به کار گیرد.تلاش عامل مهم در رسیدن به موفقیت زنان است و زنان باید خود را باور داشته باشند.

همچنین در بخش پایانی این نشست،دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو خاطر نشان کرد: در هر جامعه برای رسیدن به اهداف و حضور بیشتر زنان در امور اداری و سیاسی کشور می­ بایست دو شرط وجود داشته باشند.اول اینکه تمام زنان باید تحصیلکرده باشند.منظور ازتحصیلات فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه بیشتر تحصیلات کاربردی مد نظر است.داشتن جامعه­ ای که در آن خشونت نسبت به زنان مهار شود و آسایش و آرامش برای زنان ایجاد شود نیز دومین شرط لازم است تا به این ترتیب زنان با احساس امنیت بیشتر وارد جامعه شوند.

در پایان خانم دکتر حجازی (دبیر هم اندیشی) اظهار داشتند؛ در مجموع نگاه جامعه باید از دوقطبی به سوی توانمندی تغییر یابد و زنانبه خودباوری بیشتر برسند.

درخاتمه جلسه، خانم مهندس ملک عادلی دبیر انجمن بنفشه افریقایی در مورد نحوه کاشت و نگهداری بنفشه افریقایی عروس گلهای آپارتمانی مطالبی را بیان کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10