09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

والدین، باید استقلال نوجوان را به رسمیت بشناسند

نشست تخصصی ترویج علم و سلامت روان با موضوع والدین و نیازهای کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از متخصصان و دانشجویان و روانشناسی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این نشست، مرضیه ساویز با اشاره به موضوع عدم درک متقابل والدین و نوجوانان از یکدیگر، بیان داشت: یکی از گلایه‌بندی‌های والدین این است که نوجوانان زحمات و نگرانی آنان را درک نمی‌کنند و همین موضوع سبب ناسازگاری آنان با یکدیگر شده است. در این موضوع خاص، والدین باید خود را با ویژگی‌ها و مقتضیات نوجوانان سازگار کنند و از توجه و حمایت افراطی به آنان بپرهیزند. در واقع پدر و مادر باید خود را به فضای ذهنی نوجوان نزدیک کند تا بتواند درک درستی از چرایی رفتارهای او داشته باشد.
فاطمه سپهرنوش با اشاره به تجربه زیسته خود درباره کودکان آسیب به ویژه کودکان کار، گفت: اقتضائات زندگی این افراد و خانواده‌ای که در آن متولد شده و رشد کرده‌اند سبب شده که ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. در گفت‌وگو با کودکان آسیب ناراحتی آنان از توهین‌های مردم را به راحتی و وضوح می‌توان حس کرد به خصوص که آنها به اندازه کافی شرایط سختی در زندگی دارند.
هدی قراییان نیز با اشاره به نقش راهبردی پدر در تربیت فرزندان، تاکید کرد: حضور پررنگ پدر در خانواده و ارتباط او با بچه‌ها و مشارکتش در فرزندپروری امری بسیار مفید است.

حجازی نیز تصریح کرد: بچه‌های کار نیاز به رفتار مهربانانه دارند و نباید در خطاب به آنان توهین کرد.
وی با اشاره به نقش پدر در فرزندپروری، تصریح کرد: مشارکت پدر در امر تربیت حتی می‌تواند در بخش آموزش نیز فرزندان و به خصوص دختران را توانمندتر و خودباورتر کند.
حجازی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در تربیت فرزند این است که والدین به خصوص مادر تا سنین نوجوانی نیز احساس می‌کند فرزند بخشی از وجود اوست و به همین دلیل استقلال مورد نیاز را به او نمی‌دهد این حاصل بدفهمی خانواده‌ها از تربیت کودک است.
این نشست به مناسبت هفته ترویج علم و به همت انجمن ترویج ایران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10