09304065456

فقط پیامک ارسال کنید.

جنگ غزه نشان داد علم بدون معنای انسانی، تخریب‌کننده است

مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد.
در این مراسم، نسرین مصفا، رئیس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد گفت: روزهای بدی در عرصه بین‌المللی سپری می‌شود که نشان می‌دهد علم هم نمی‌تواند به تنهایی صلح آفرین باشد چراکه امروزه پیشرفته‌ترین و فناورانه‌ترین سلاح‌ها دردهای بزرگی را برای بشر ایجاد کرده‌اند که بهترین نمونه آن وقایع و فجایع بزرگ در غزه است که از آن به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی تاریخ معاصر یاد می‌شود.
وی افزود: در چنین شرایطی حقوق بشر هیچ توجیهی ندارد و فضای امن علمی غزه به هم ریخته است و دانشگاه‌ها و دانشگاهیان این منطقه در حال نابودی هستند. زیرساخت‌های علمی و پژوهشی از بین می‌رود و حتی آموزش نیز دچار اختلال شده است. هیچ کدام از این اتفاقات با هیچ بهانه‌ای توجیه پذیر نیست.
مصفا ادامه داد: طبق آمار رسمی، ۱۸۰ مدرسه تخریب شده است و امکانات آموزشی بسیاری از مدارس دیگر نیز به این رفتند؛ آیا سازمان‌های بشردوست نباید ریشه این مشکلات را بر مبنای یک اراده سیاسی محکم قطع کنند تا جهان دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشد.


مصفا با بیان اینکه اعتمادسازی به علم و عالم اهمیت دارد، اظهار داشت: جهان امروز به سمت دو قطبی شدن، اسلام ستیزی، نفرت افکنی، خشونت‌های قومی، نژادپرستی، انسانیت زدایی و مفاهیم این چنینی در حرکت است. در جهان امروز، حقوق بشر یک زبان مشترک جهانی نیست چرا که تعداد زیادی از مردم بی‌گناه در حال کشته شدن هستند.
وی تاکید کرد: چنین رخدادهایی، پیشرفت‌های علمی و به تبع آن ارتباطات علمی را به سمت نابودی سوق می‌دهد که این مهم در دراز مدت بشریت را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.
وی افزود: استفاده از سلاح‌های پیشرفته فناورانه در غزه نشان می‌دهد علم به تنهایی چاره ساز بشر نیست به خصوص اینکه امروزه کار به جایی رسیده است که اصل حمله و غصب مورد چالش نیست و این یعنی علم که باید زمینه ساز توسعه و پیشرفت می‌شد و صلح را برای جوامع به ارمغان می‌آورد، حالا خود به ابزاری برای افزایش دردهای بشر تبدیل شده است.
مصفا تاکید کرد: جنگ در غزه نه فقط ارزش‌های انسانی بلکه علم را هم به چالش کشیده است و نشان داد پیشرفت علم و فناوری بدون معنای انسانی نتیجه‌ای جز تخریب زندگی انسان و انسانیت نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها
جدیدترین رویدادها

جایزه انجمن ترویج علم ایران

حمایت مالی از انجمن ترویج علم

علمی شو، نشست و گردهمایی های ترویج علم

عضویت در انجمن ترویج علم ایران

تهران، خیابان سمیه، ساختمان 108، واحد 10